Kompaktiluokan tila-autoista tuli automarkkinoiden hitti viime vuosikymmenen jälkipuoliskolla. Ensi vaiheen voittajia olivat esimerkiksi Opel Zafira ja Renault Scenic. Toisen kierroksen käynnistyessä starttaa kilpaan mukaan myös Ford Focus C-Max.

Viisi vai seitsemän istuinpaikkaa? Siinä tämän autoluokan kuumin kysymys. Ford on päätynyt siihen, että viisi penkkiä riittää. Sisätilojen kohdalla Fordilla on päädytty samantyyppiseen ratkaisuun kuin Opelilla Merivan kohdalla, eli takaistuimen keskimmäinen paikka on joko käännettävissä alas laidoilla istujien kyynärnojaksi, tai vaihtoehtoisesti siirrettävissä kokonaan takaluukun puolelle. Näin C-Max pystyy tarjoamaan yllättävän väljät tilat myös neljälle pitkäraajaiselle aikuiselle.

C-Maxin muotoilusta voi hakea viitteitä myös ensi vuonna esiteltävästä uudesta Focuksesta. Fordille ominainen särmikkyys on C-Maxinkin piirteissä tallella, mutta nyt hieman pehmeämpänä. Samoin sisätilat on ajateltu varsin pitkälle uusiksi. Ulkoa katsoen Focus C-Max ei näytä niin korkealta, kuin mitä se todellisuudessa on. Sisälle siirryttäessä tila-automainen väljyys tuntuu melkeinpä yllättävältä. Kojelauta karkaa pitkälle eteen, ja autossa istutaan korkealla.

Nykyisen Ford Focuksen vahvimpia puolia ovat sen erinomaiset ajo-ominaisuudet. Myös tila-autoversio C-Max onnistuu vakuuttamaan tällä osa-alueella heti ensi kilometreiltä. Ohjaukseen ja alustarakenteeseen on tehty pieniä uudistuksia, ja nämä tuntuvat erinomaisen ohjaustunnon lisäksi auton todella jämäkkänä olemuksena. Korin vääntöjäykkyyttä on nostettu viidenneksellä, ja myös jousituksen suunnittelussa on pystytty välttämään pahin pintakovuus. Tien päällä on helppo unohtaa ajavansa tila-autoa.

Moottorivaihtoehtoja on tarjolla aluksi neljä kappaletta, joista bensiinimoottorit edustavat hintahaitarin alapäätä. Pienemmästä, 1,6-litraisesta bensiinimoottorista ei tiedetä vielä juuri muuta kuin hinnat, mutta 1,8-litraisella pääsimme jo kiertämään kunnon lenkin. Yleiskommenttina voisi sanoa, että tämä 88-kilowattinen vastaa kyllä perustarpeisiin, muttei tarjoa mitään ylimääräistä. Focuksen farmarimallia vielä toistasataa kiloa painavampi C-Max kaipaisi kulkuunsa hieman enemmän potkua.

Uuden Ford C-Maxin ensituntumat lupaavat myös seuraavan sukupolven Focukselta paljon. Auton suunnitteluun käytetty aika ja energia näkyvät lopputuloksessa, ja haastajan asemastaan huolimatta Fordilla on helppo uskoa olevan käsissään menestystuote. On mielenkiintoista nähdä, yltääkö Ford Focus C-Max tiukassa kilpailutilanteessa 1200 auton vuosimyyntitavoitteeseensa.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista TM 14/03, s. 16-17)