Ford on päättänyt tarjota urheilullisia malleja halajaville ostajille mieluummin piristettyjä versioita olemassaolevista malleista kuin Puman ja Cougarin tapaisia erikoisautoja. Focus ja Mondeo ST saadaan markkinoille samoihin aikoihin.

SVE on lyhennys sanoista Special Vehicle Engineering. Se on vuonna 1980 Fordin siipien alle perustettu, erikoisempien autojen suunnitteluun keskittynyt osasto. Siis eräänlainen massatuotanto-Fordin ja varsinaisen kilpatallin välissä ahertava ryhmä. SVE:n käsialaa ovat vuosien varrella olleet esimerkiksi sellaiset himoitut autot kuin Sierra ja Escort Cosworth.

Nyt puheenaiheena ovat suosituimpien mallisarjojen uudet versiot, joissa urheilullisuuteen on pyritty hyvin samantyyppisin keinoin, vaikka kohderyhmissä vähän onkin eroa. Focus ST170 tulee perinteiseen GTI-luokkaan, Mondeo nopeaa ja tilavaa autoa kaipaaville. Molemmista on tarjolla useampi korimalli; Focuksesta kolmi- ja viisiovinen viistoperä, Mondeosta kaikki kolme korimallia eli porrasperä, viisiovinen Sportback ja Wagon-farmari.

Focuksen moottorin perustana on normaali 96 kilowatin kaksilitrainen. Siihen on asennettu isommin kanavin ja venttiilein sekä suurempinostoisin nokka-akselein varustettu sylinterinkansi, joka myös nostaa puristussuhdetta hieman. Suurin teho 125 kW syntyy käyntinopeudella 7 000 r/min, kun vakiossa kaksilitraisessa se on melkein 1 500 r/min alempana.

Mondeon taustalla on mielenkiintoisempi tarina, sillä kolmilitraiseksi suurennettu voimanlähde rakennettiin jo perusmallin kehityksen yhteydessä voimansiirron kestävyyden testaamista varten. Auto osoittautui niin hyväksi, että siitä oli suorastaan pakko tehdä tuotantomalli. Iskutilavuuden kasvatus on toteutettu sylinterin halkaisijaa lisäämällä. Avarampi imusarja, uudet nokka-akselit, urheilullisempi kaasuläpän ohjaus, kaksoispakoputkisto, tehokkaammat jäähdyttimet ja useat muut pikkuseikat johtavat 166 kilowatin teholukemaan.

Kummankin ajettavuutta kuvaavat hyvin samanlaiset adjektiivit. Ohjaus on huipputunnokas, jopa aavistuksen parempi kuin vakiomalleissa, mikä on jo loistava saavutus. Jousitus on huomattavan jäykkä ja renkaat matalat, mutta selvästi voi havaita, että suunnittelijat ovat saavuttaneet sen mitä ovat hakeneetkin.

Sekä Focuksen että Mondeon tehoversiot tuovat varmaankin monien kaipaamaa eksotiikkaa mallistojen yläpäähän. Kumpikin on onnistunut toteutus aiheesta, joka ei välttämättä ole kovin helppo, vaikka kompromisseja ei tarvitakaan niin paljon kuin perheautossa. Toisaalta ostajat ovat vaativampia. Fordin tapauksessa vastine rahalle vaikuttaa hyvältä.

(Tiivistelmä Velimattti Honkasen artikkelista TM 8/02, s. 52-54)