Mikä eteen, kun pikkuauton kuljetuskapasiteetti ja muunneltavuus eivät riitä. Tilavampi auto, mutta millainen. Hankkiako luokkaa suurempi auto vai pieni farmari. Usein pienen farmarin monikäyttöisyys ja tilat ovat parempi ratkaisu kuljetuspulmaan kuin sinällään kookkaampi auto. Seuraavassa kaksi tilaa ja muunneltavuutta tarjoavaa uutuutta ottavat mittaa toisistaan.

Molemmat autot ovat tuoreita uutuuksia. Ford Fusion on juuri esitelty markkinoillamme ja Peugeot 206:n farmarimalli SW on tullut syyskesällä, joten paljon vanhemmasta tapauksesta ei tässäkään ole kysymys. Kun Peugeot on selvästi farmarimalli, niin Fusionin luokittelu ulkonäön perusteella ei käy yhtä yksinkertaisesti. Sitä voisi pitää farmarin ohella myös pienenä tila-autona.

Molempien autojen keulalla on 1,6-litrainen, 16-venttiilinen, nelisylinterinen rivimoottori poikittain, jonka jatkona on käsivalintainen viisivaihteinen vaihteisto. Sangen tasaväkisistä voimavaroista huolimatta moottorit ovat luonteeltaan aivan erilaisia. Peugeotin moottori on varsin ylävireinen ja herää henkiin vasta 4 500 kierroksen jälkeen, joten se sopisi paremmin GTI-mallin nokalle kuin farmarin. Fordin moottorin alavääntö on selvästi tuhdimpaa ja moottorin veto on tasaisempaa.

Pienillä nopeuksilla Ford on taloudellisempi, mutta nopeuden kasvaessa yli 100 km/h, Peugeot käy pieniruokaisemmaksi. Normaali ajo tapahtuu pääasiassa kuitenkin Fordin kannalta edullisimmissa nopeuksissa, ja kun lisäksi Peugeotin ohut alavääntö vaatii ajossa nopeuden ylläpitämiseksi suuria polkimen liikkeitä, niin käytännön ajossa Ford on taloudellisempi.

Näiden autojen tärkeimpiä valintakriteereitä ovat tavaratilat ja niiden muunneltavuus. Muutenhan valinta kohdistuisi vastaaviin henkilömalleihin, jotka viisiovisina pystyperäisinä tarjoaisivat lähes samat ominaisuudet. TM-mittauksen mukaan Fusionissa on hieman suurempi tavaratila, 360 litraa Peugeotin 340 litraa vastaan.

Valinta on aina vaikeaa.Tyylin ja ulkonäön ero saattaa merkitä enemmän kuin ominaisuudet.Jos valinta tehdään puhtaasti eri ominaisuuksien summan perusteella, vaaka kääntyy Fordin puoleen. Mikään täydellinen auto sekään ei kuitenkaan ole. Melun torjunta ja jousitusmukavuus vaatisivat parantamista, kuten Peugeotissakin, jonka ääritilanteiden käytös on vielä lisäksi suurempi ongelma.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 20/02, s. 24-29)