Uusi Ford GT on 1960-luvun jenkkien kuulun GT Mark II -kilpurin pohjalta tehty nykyaikaiseen tekniikkaan perustuva näköispainos. Rahamiehelle se tarjoaa sekä machoa että salsaa.

Kun Fordin pomomies Bill Ford Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa vuonna 2002 esitteli GT40-konseptiauton, kaikki paikalla olleet muistavat puheen päätöksen. Hän halusi kertoa moottorista. Fordin inssi käynnisti vinkkelin ja polkaisi muutaman kerran miehekkäästi kierroksia. Kysymys oli noin 135000 euron superautosta, jota tullaan valmistamaan 4500 auton rajoitettu erä.

Moottori on 5,4-litrainen täysalumiininen 32-venttiilinen V8, jonka ilmoitetut teholukemat ovat kylmästi 500 hv/6 500/min ja vääntömomentti 678 Nm/3 250/min. Murikka perustuu Fordin SVT Mustang Cobraan, mutta voitelu on järjestetty kuivasumpulla ja lisäpotkua antaa ahtojäähdyttimellä varustettu remmiahdin. Hienovirityksestä vastaa Roush Racing, joka tunnetaan Fordin kisamoottoreiden tekijänä ja muiden muassa NASCAR-tallin ajattamisesta.

Vaihteisto on kuusilovinen ZF:n valmistama manuaali. Puhtipaketin on laskettu kiidättävän GT:n nollasta sataan noin 3,6 sekunnissa, sataankuuteenkymppiin 8,6 sekunnissa ja varttimailin taittuvan 11,8 sekunnissa loppunopeuden ollessa noin 193 km/h.

Ford GT on ulkonäöltään Ford GT Mark II:n muistelumalli – sen saman, jota ryhdyttiin sittemmin kutsumaan tunnetulla lempinimellä GT40.Yhtäläisyys jää vain ulkonäköön. Uusi Ford GT on nimittäin mitoiltaan 11:10 suurennos alkuperäisestä, mitä on vaikea huomata. Uuden GT:n renkaat ovat alkuperäistä tuhdimmat ja matalammat. Goodyear Eagle F1:t edessä ovat kokoa 235/45 R 18 ja takana 315/40 R 19.

Vaikka ulkomuoto ja tekniset perusratkaisut nostavatkin hattua vanhalle GT40:lle, on uutuudessa – toisin kuin esimerkiksi Chryslerin macho-pirssissä Viperissä – lukkiutumattomat jarrut. Levyjen halkaisija edessä on 14 ja takana 13 tuumaa. Muuta kuljettajan suoritusta häiritsevää nykytekniikkaa ei ole. Auton paino, tuotantomallin arvioitu 1 520 kiloa, on ohjaamon taakse sijoitetun moottorin vuoksi ilman kuljettajaa melko tasapainoinen suhteessa 47/53 prosenttia. Muita numeroarvoja senteissä laskien ovat akseliväli 272, pituus 464, leveys 195, korkeus 113 ja raideleveys edessä/takana 163,3/160,8.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 17/03, s. 4-5)