Ford on tehnyt tappiota niin Etelä-Amerikassa kuin Euroopassa, ja tilanne halutaan tietenkin muuttaa. Ford on neuvotellut jo jonkun aikaa yhteistyöstä pakettiautojen kehittämisessä ja valmistuksessa Volkswagen Groupin kanssa. Nyt keskustellaan yhteistyön laajentamisesta kattamaan myös henkilöautot ja mahdollisesti myös sähköautot. Ja tämä etenkin noilla alueilla, missä Fordilla menee taloudellisesti huonosti.

Oikeastaan asiassa ei ole mitään yllättävää, sillä hyvin usein monet villiltä vaikuttavat keksinnöt löytyvät historiasta. Niin tässäkin tapauksessa, sillä Fordilla ja Volkswagenilla oli 1990-luvulla Etelä-Amerikassa yhteisyritys nimeltään Autolatina. Sen valmistamiin malleihin kuului muun muassa Ford Versailles, joka oli omaa sukua Volkswagen Santana eli porrasperäinen Passat. Vuonna 1996 yhteistyö päättyi, ja Versailles korvattiin meille tutummalla Mondeolla.

Volkswagen ei ole ainoa yhtiö, jonka kanssa Fordilla on yhteistyösuunnitelmia. Intiassa neuvotellaan Mahindra & Mahindran kanssa, sillä tavoitteena on saada tukeva jalansija suurista Intian markkinoista.

Kriittisempiä Fordin kehityksen ja tuloksen kannalta ovat kuitenkin tällä hetkellä Etelä-Amerikka ja Eurooppa. Ensin mainitussa Ford on tehnyt tällä vuosikymmenellä lähes neljä miljardia euroa tappiota. Euroopassa tilanne on ollut vähän parempi, mutta täällä Ford on painumassa syvälle tappion puolelle. Sen takia yhtiö tarvitsee nopeasti kumppanin jakamaan ennen kaikkea kehityskustannuksia.