Yhdysvaltain suosituimman ajoneuvon, Ford F-150 -lava-auton, valmistus on toistaiseksi tauolla, kun kevytmetalliosia valmistaneen tehtaan tuotanto keskeytyi tulipalon vuoksi. F-150:n tuotannossa työskentelee noin 7 600 ihmistä, joten työllisyysvaikutus on suuri.

Michiganin Eaton Rapidsissa sijaitsevan Meridian Magnesium Products of American tehdas kärsi suuret vauriot toukokuun toisena päivänä tapahtuneessa palossa, joka sai alkunsa ylijäämämagnesiumin siirtämiseen käytetyn liukuhihnan sisältävistä tiloista. Henkilövahingot jäivät kuitenkin vähäisiksi.

Meridian Magnesium on valuosiin erikoistunut yhtiö, joka tuottaa kevyestä mutta hankalasti työstettävästä magnesiumista valmistettavia osia useille autovalmistajille. Fordin lisäksi tuotanto-ongelmiin ovat törmänneet ainakin Fiat Chrysler ja Daimler.

Suurin vaikutus kohdistuu kuitenkin Fordiin, jonka F-150-malliin Meridian valmistaa moottorin ja jäähdyttimen kiinnitykseen liittyvää rakenneosaa. Tuotantoa on vaikea korvata, sillä Fordin käyttämien osien määrä on valtava. Tämä vuoden aikana on tähän mennessä myyty lähes 300 000 tämänmallista Fordia.

Tuotantoa on vaikea korvata, sillä Fordin käyttämien osien määrä on valtava.

Tuotannon korvaaminen on muutenkin vaikeaa. Detroit Free Pressin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan magnesiumosien tuotanto on viime vuosina keskittynyt muutamille valmistajille raaka-aineen kallistuttua. USA:ssa magnesiumia tuotetaan vain Salt Lake Cityssä, ja Israelissa ja Kiinassa tuotettu magnesium on kallista korkeiden tullien vuoksi.

Tuotannon siirtäminen on hidasta, sillä magnesium on hyvin reaktiivinen aine. Sen työstämisessä pitää käyttää hapen syrjäyttäviä suojakaasuja, ja tulipalon sattuessa vedellä sammutus ei toimi, vaan palo pitää tukahduttaa esimerkiksi hiekalla.

Ford vakuuttaa, että asiakkaille koituu tuotantokatkoksesta mahdollisimman vähän harmia. Autoille kerrotaan olevan noin 80 päivän myynnin verran puskuria. Alustavan tiedon mukaan Meridianin tehdas saataisiin toimintakuntoon noin neljässä kuukaudessa. Sillä välin tuotantoa siirretään saman valmistajan tehtaalle Kanadan puolelle.

Nykyaikaisen tuotantoketjun haavoittuvuus tuli kuitenkin todistettua. Kun erikoisosien valmistus keskittyy vain muutamalle valmistajalle, aiheuttavat tuotantokatkokset suuria ryppyjä logistiikkaketjuun. Nythän muiden valmistajienkin pitää rajoittaa tuotantoaan, sillä autotehtailla osien varastointikapasiteetit ovat hyvin pieniä.

Fordille katkoksen vaikutus on myös taloudellisesti merkittävä, sillä noin neljäsosa sen Amerikan myynnistä perustuu tähän yhteen automalliin.