Ford Model T ei varmasti ollut historian parhaimpia autoja, ei edes suhteessa aikalaisiinsa. Sen sijaan se oli autoteollisuuden ensimmäinen menestystarina nostaen Amerikan ja sen jälkeen koko muun maailman pyörille.

Vuosisadan Autoksi valittu Ford Model T syntyi vuonna 1908. Ennen sitä kukaan ei ollut yrittänyt valmistaa nelipaikkaista, nelisylinterisellä moottorilla varustettua autoa, joka maksaisi alle tuhat dollaria. Kohtuullisen hinnan lisäksi auto oli muutenkin edistyksellinen. Se oli aikalaisiinsa verrattuna kevyt ja pienehkö. Akseliväli oli vain 2,50 metriä. Moottorin iskutilavuus oli 2 895 cm3 ja se tuotti huikean 20 hevosvoiman tehon 1800 r/min käyntinopeudella. Auto saavutti kohtuullisen 68 km/h:n huippunopeuden.

Vaihteistona oli kaksinopeuksinen planeettapyörästö, jota käytettiin yhdistetyllä kytkin/vaihdepolkimella. Pohjaan painettaessa poljin kytki hitaan ajovaihteen päälle, puoliväliin nostettaessa se heitti vapaalle ja ylös päästettäessä kytkeytyi nopea ajovaihde päälle. Yksinkertaista mutta outoa, nykyautoilijalle T-Fordin vaihtaminen aiheuttaisi varmasti melkoisia vaikeuksia. Autossa oli lisäksi kaksi muuta poljinta, keskellä peräytyspoljin ja oikealla jarrupoljin. Kaasupoljinta ei ollut. Kaasua säädettiin ohjauspylväässä olleesta käsikäyttöisestä vivusta. Sen vierestä löytyi säätövipu myös sytytysennakkoa varten. Alusta oli yksinkertainen. Sekä edessä että takana oli poikittainen lehtijousi, joka yhdisti akselin auton teräsrunkoon.

Jos yksinkertaisuus ja luotettavuus antoivat T-Fordin suosiolle hyvät lähtökohdat, niin Henry Fordin luoma valmistustekniikka teki siitä vasta menestyksen. Ford keksi tuoda autoteollisuuteen liikkuvan kokoonpanolinjan, ns. liukuhihnan. Tämä tapahtui 1913. Tarkoituksena oli, että linja ei koskaan pysähtynyt vaan tuotti jatkuvalla tahdilla uusia autoja toimitettavaksi edelleen myyjille ja asiakkaille. Mitä nopeammin linja kulki sitä enemmän autoja pystyttiin tekemään ja myymään. Se taas merkitsi yhtiölle entistä suurempia tuloja. Nopeuden lisääminen oli keskeinen tekijä T-Fordin tuotantomallissa. Myös autonostajat hyötyivät uudesta tuotantotekniikasta. Kun T-Ford oli vuonna 1908 maksanut 850 dollaria, niin vuonna 1925 hintalapussa luki enää 260 dollaria.

T-Fordia myytiin vuoteen 1927 mennessä, jolloin valmistus loppui, yli 15 miljoonaa kappaletta. Se sananmukaisesti nosti amerikkalaiset pyörille ja tätä kautta aloitti auton voittokulun ympäri maailmaa.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 1/2000, s. 4-5)