Uudessa Mondeossa on enemmän Kasta ja Focuksesta tuttua kuin jälkiä tähänastisesta pyöreänpulskeasta Mondeosta. Myös tekniikka on valtaosin uutta.

Mondeo on ensimmäinen digitaalisesti luotu Ford. Se on suunniteltu kolmiulotteisina virtuaalimalleina tietokoneen ruudulla yhä valmiimmaksi, yhä lähemmäksi lopullista tuotetta. Pituutta on Mondeoon tullut peräti 18,5 senttiä lisää ja se kolkuttelee luokkansa ylärajoja sekä sisä- että tavaratiloiltaan. Korimalleja on entiseen tapaan kolme: neli- ja viisiovinen sekä farmari.

Voimanlähteinä palvelevat kolme uutta Duratec-bensiinimoottoria ja kaksi uutta Duratec-dieseliä. Edellisestä Mondeosta on perua vain 2,5-litrainen V6-bensiinikone. Mondeon myynti alkaa vuodenvaihteen jälkeen, mutta ensimmäisiä ajokokemuksia pääsemme kertomaan ennen joulua. Hinnoista on tässä vaiheessa ennenaikaista esittää arveluja. Helppo on kuitenkin arvata, että nousua on odotettavissa. Kuten myös se, että Mondeo tulee olemaan luokassaan kova sana.

(Tiivistelmä Markku Juntusen artikkelista TM 15/2000, s. 4-5)