Ford Fiesta ST:n moottorin iskutilavuus on pienentynyt sukupolvi toisensa jälkeen. Liikkeelle lähdettiin kaksilitraisesta vapaasti hengittävästä moottorista, joka kehitti satakymmenen kilowattia. Edellisessä sukupolvessa oli nelisylinterinen 1,6-litrainen turbomoottori, jossa voimaa oli 24 kilowattia enemmän.

Nyt moottorista on pudotettu yksi sylinteri pois ja iskutilavuus on enää 1,5 litraa. Suurin teho on 147 kilowattia ja vääntömomentti 290 Nm.

Polttoainetta säästetään sylinterin (kyllä: yhden sylinterin) lepuutusjärjestelmällä, jonka ansiosta moottori käy kahdella sylinterillä, kun sitä ei kuormiteta kovin paljon. Aktiivisen pakoputkiston avulla moottorin persoonallista ääntä saadaan vahvistettua. Uusi Fiesta ST kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa, melkein puoli sekuntia aiempaa nopeammin. Huippunopeudeksi luvataan 232 km/h.

Voiman siirtämisessä tiehen auttaa lisävarusteena saatava mekaaninen Quaife-luistonrajoitin. Taitamatonkin kuljettaja pystyy kiihdyttämään paikaltaan ripeästi lähtöavustimen avulla. Alusta on säädetty Fordin mukaan auton tehon mukaiseksi ja niin, että Fiesta ST:llä on hauska ajaa.

Kuljettaja voi valita kolmen ajotilan (Normal, Sport ja Track) välillä, jotka vaikuttavat moottorin ohjaukseen, pakoputkistoon, ohjaukseen ja ajonvakautuksen säätöihin. Ohjaus on 14 prosenttia nopeampi kuin edellinen Fiesta ST ja takana vääntösauvajousitus on tiukin, mitä Ford on käyttänyt missään vakiomallissaan.

Ennen Euroopassa myytiin vain kolmeovisia Fiesta ST-malleja ja Pohjois-Amerikassa viisiovisia. Nyt asiakas voi valita Euroopassa 3- ja 5-ovisen välillä, kun myynti alkaa muutaman kuukauden kuluttua.

Vakiona autossa on 17-tuumaiset pyörät ja tuumaa suuremmat saa lisävarusteena. Ohjaamossa on Recaron urheiluistuimet, alhaalta litistetty ohjauspyörä ja Fordin SYNC3-tietoviihdejärjestelmä.