Ensimmäinen eurooppalainen avo-Ford pitkään aikaan on uusi Streeka. Ja hauska onkin.

Kun Streetka esiteltiin Ghian muotoilustudion luomana koemallina Torinon autonäyttelyssä kolme vuotta sitten, Ford kävi jo neuvotteluja Pininfarinan kanssa piensarjoina tehtävien mallien suunnittelusta ja valmistuksesta. Yleisö innostui Streetkasta niin tulisesti, että Ford päätti nopeasti kehittää sen tuotantokelpoiseksi, ja kahden vuoden päätteeksi saatiin aikaan nyt keväällä markkinoille tuleva kaksipaikkainen roadster. Streetka on ensimmäinen Italiassa valmistettava Ford. Se tehdään samassa tehtaassa kuin Mitsubishi Pajero Pinin.

Yhteys perus-Kahan on hyvin läheinen, mutta myös eroja riittää. Vaikka akseliväli on sama ja korirakenne terästä, korin osista vaihtokelpoisia ovat ainoastaan konepelti ja ajovalot. Jäykistyksiä on tehty eniten kynnyskoteloihin, joiden rakennevahvuus on nelinkertainen umpimalliin verrattuna. Osaltaan vääntöjäykkyyttä lisää istuinten takana sijaitseva väliseinä, johon myös turvakaaret on kiinnitetty. Vaikka epätasaisuuksien yli ajettaessa hienoista joustoa havaitseekin, ei se mitenkään häiritse.

Kan ainoana moottorina on käytetty 1,3-litraista työntötankomoottoria, joka ei oikein enää vastaa nykypäivän suorituskyky- tai kulutusvaatimuksiin. Tiedossa on nyt toivottua vaihtelua, sillä perus-Kan moottori vaihtuu uuden sukupolven 55 kilowatin tehoiseen 1,3-litraiseen, jota käytetään myös Fiestassa. Samaa perhettä edustaa 70-kilowattinen 1,6-litrainen, joka on katsottu sopivaksi voimanlähteeksi Streetkahan.

Raideleveyksiä on kasvatettu reippaasti, edessä 22 ja takana peräti 41 mm. Takajousituksen poikkipalkin ainevahvuutta on lisätty kallistusjäykkyyden nimissä. Jousitusta on myös madallettu ja etukallistuksenvaimenninta paksunnettu parilla millillä.

Näppärä ajettavuus korostuu, kun moottoriin on saatu lisää voimaa ja tiet käyvät mutkaisiksi. Streetka istuu tiessä lapsellisen helpon tuntuisesti, ja ohjaus toimii täsmälleen niin napakasti kuin vain voi toivoa. Usein avoautossa jäykkä jousitus ja matalat renkaat tuhoavat ajettavuuden, kun kori joutuu osallistumaan liikaa jousituksen tehtäviin. Streetkassa kompromissi on harvinaisen onnistunut, sillä ominaisuudet sopivat nopeaankin menoon, eikä mukavuus silti kärsi liikaa.

KOVIN kohtuuhintaisesta roadster-nautinnosta ei vieläkään Suomessa päästä nauttimaan, sillä Streetkan hinta kipuaa noin 30 000 euroon. Hyvät uutiset puolestaan ovat, että ensimmäiset Streetkat ovat jo maassa. Enää ei kaivata kuin kesää.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 8/03, s. 14-15)