Ford Thunderbird liittyy nostalgisten muistelumallien kasvavaan joukkoon vuoden päästä jenkeissä myyntiin tulevalla 2002-mallillaan.

”Uusi Thunderbird ei ole nostalgiamalli, vaan nykyaikainen auto, jossa on runsaasti vinkkejä tulevista muodoista”, Fordin muotoilusta vastaava J Mays vakuutti hieman yli vuosi sitten, kun uusi T-bird esiteltiin konseptiautona Detroitin autonäyttelyssä. J Maysin julistus osoittautui vähätteleväksi, sillä käytännössä katselijoiden ihailtavana oli muodoiltaan valmis tuotantoauto.

Vastoin väitettä uutuus on nostalgiamalli. Muodoissa hallitsevaa on pyöreys. Auton keula on tarkoituksellisesti visuaalisesti keulaa korkeammalla. Rengaskoko on 245/50 R 18. Irrottamalla kovakatto auto muuntuu linjakkaan näköiseksi avomalliksi.

Ford on kaavaillut valmistavansa T-birdiä 30 000 autoa vuodessa Wixomin tehtaalla Michiganissa. Alustavasti sen hinnaksi on ilmoitettu noin 35 000 dollaria eli noin 230 000 markkaa. Hinta nostaa Thunderbirdin luksusautojen luokkaan ensimmäisen kerran sen historian aikana.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 13/2000, s. 4-5)