Ford Territory vaikuttaa tutulta auton nimeltä ainakin heille, jotka ovat vierailleet Oseanian alueella. Tuo malli oli nimittäin Fordin katumaasturi, jota tehtiin sen Victorian tehtaalla Australiassa. Tällä kertaa valmistusmaa on Kiina, eikä autolla ole todellisuudessa kovinkaan paljon tekemistä Fordin kanssa.

Ford on Kiinassa läheisessä yhteistyössä Jiangling Motor Corporationin (JMC) kanssa, joka valmistaa Transiteja. Lisäksi JMC:llä on oma merkki Yusheng, joka esitteli kaksi vuotta sitten mallin S330. Siitä on nyt kehitetty ”täysin uusi” Ford Territory.

Korin muotoja on vähän muutettu ja keula on saanut Fordin ilmeen. Sisällä on uusi ohjauspyörä ja kojelauta, jossa on suurempi kosketusnäyttö kuin Yushengissä. Aluksi Territory tulee myyntiin bensiinimoottorisena, jota seuraavat kevythybridi 48 voltin sähköjärjestelmällä sekä lataushybridi.

Tämä kaikki on nopeaa tekohengitystä Fordin myynnin rajulle laskulle Kiinassa. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana rekisteröitiin 400 443 Fordia, mikä on neljännes vähemmän kuin vuosi sitten. Myynnin pudotus johti vuoden toisella neljänneksellä lähes puolen miljardin euron tappioon. Ei siis ihme, että Ford haluaa nopeita toimia tilanteen parantamiseksi.

Ford on ilmoittanut, että se esittelee 50 uutta tai uudistettua automallia tämän vuoden ja vuoden 2025 välillä. Yksi tärkeimmistä on uusi Focus, joka saadaan myyntiin myöhemmin tämän vuoden aikana. Uudella Territorylla ei uskota saatavan aikaan rajua muutosta, mutta sen uskotaan olevan askel oikeaan suuntaan.

Fordin nykytilanteessa ja tulevaisuudessa Yhdysvaltojen ja Kiinan välinen kauppasota ei varmasti auta myynnin kehitystä. Kiinalaiset äänestävät jaloillaan. Mikäli jokin loukkaa heidän kansallistuntoaan, se näkyy ostoksissa. Eteläkorealaiset saivat kokea sen karvaasti, eivätkä Hyundai ja Kia ole vieläkään toipuneet kiinalaisautoilijoiden ”kauppasaarrosta”.

Fordin taktiikka Kiinassa on mielenkiintoinen, sillä se ei aio perustaa uutta ns. halpamerkkiä. General Motors ja Nissan ovat valinneet jälkimmäisen tien. Niistä GM:n Baojun on noussut suurmenestykseksi, mutta Nissanin Venucia on jäänyt markkinoilla statistin rooliin.

Tilanne Kiinassa on kääntynyt sikäli päälaelleen, että ennen kiinalaismerkit anoivat apua ulkomaalaisilta autonvalmistajilta vaikka vähän vanhentuneenkin tekniikan muodossa. Nykyisin ulkomaalaiset puolestaan tekevät omia mallejaan kiinalaisten perustalle, sillä Fordin lisäksi myös Volkswagen-konserni on tällä tiellä.

Yusheng S330 on myynnissä pääasiassa pienemmissä toisen ja kolmannen alueen kiinalaiskaupungeissa. Sen hinnat alkavat 1,5-litraisella 120 kilowatin tehoisella bensiiniturbolla varustettuna noin 80 000 juanista (noin 11 000 euroa). Ford ei ole kertonut Territoryn tekniikasta, mutta luultavasti syyskuussa Chengdun autonäyttelyssä esiteltävässä autossa on sama moottori.

Territoryn hintakin on vielä avoin, mutta Fordin edustajat ovat vihjanneet 150 000 juanista eli Territory maksaisi melkein kaksi kertaa Yushengia enemmän. Jää nähtäväksi, riittääkö Fordin ovaalimerkin imago noin hurjaan hinnaneroon, etenkin kun tähtäimessä on samat markkinat kuin lähtökohdalla.