Pakettiautojen elinkaaret ovat paljon pidempiä kuin henkilöautojen, mitä myös Fiesta Vanin aikataulu todistaa. Fiestan uusi sukupolvi esiteltiin jo viime vuoden lopulla, mutta pakettiautoversio tulee myyntiin reilu vuosi myöhemmin.

Henkilöautojen tapaan muutos ei ole radikaali, vaan selkeä kehitysaskel seuraavaan sukupolveen. Moottorit ovat varsin tehokkaita, sillä bensiinimoottoreista vapaasti hengittävä 1,1-litrainen kehittää 63 kilowattia ja 1,0-litrainen turbo 92 kilowattia. Turbodiesel on 1,5-litrainen, ja sen kahden vaihtoehdon tehot ovat melkein samat eli 63 ja 88 kilowattia.

Ehkä suurin muutos on tapahtunut tarjolle olevien mukavuus- ja turvallisuusvarusteiden määrässä. Saatavissa ovat muun muassa aktiivinen vakionopeuden säädin ja pysäköintiavustin, risteävän liikenteen varoitustoiminto ja kuolleen kulman varoitusjärjestelmä.

On kuitenkin turha odottaa, että kaikki tuo sisältyisi perushintaan, joskin Fordin lisävarustehinnat ovat olleet viime aikoina hyvin kohtuullisia.

Urheilullista pikkupakettiautoa haluaville tarjotaan Fiesta Van Sport, jossa on nimensä mukainen muotoilusarja ja jopa 18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Ohjaamossa on urheilulliset hyvän sivutuen tarjoavat istuimet ja muun muassa kaistanpitoavustin on vakiovaruste.

Fiesta on ollut viime vuosina ylivoimaisesti eniten rekisteröity malli luokassaan, viime vuonna niitä meni kilpiin 226 kappaletta. Kolmioviseen autoon mahtuu tavaraa kuution verran ja esineet voivat olla 1,3 metriä pitkiä. Kantavuus on viisisataa kiloa, joten kovin raskaita tavaroita ei voi kuljettaa, mutta eipä niitä olisi tavaratilaan kovin helppo nostaakaan.

Uuden Ford Fiesta Vanin tilauksia aletaan ottaa vastaan vuoden 2019 alussa. Auton asiakastoimitukset alkavat keväällä.