Ainakin osallistuvien autonvalmistajien perusteella FIA:n Formula E -mestaruustaistelu ajaa komeasti tähän saakka kuninkuusluokan titteliä pitäneen Formula 1:n ohi. Sähkömoottoristen formuloiden sarjassa taistellaan vielä mestaruudesta kaudella viisi, mutta osallistuvat tallit alkavat olla selvillä seuraavillekin kahdelle kaudelle.

Jo tällä kaudella sarjassa on merkittävä määrä tärkeitä automerkkejä, mutta vuonna 2019 alkavalle kaudelle mukaan liittyvät Mercedes-Benz ja Porsche.

Toisen onni on yleensä joltain pois ja niin tässäkin tapauksessa. Porsche lopettaa Le Mans prototyyppi-sarjassa kilpailemisen ja Mercedes jättäytyy pois DTM-sarjasta. Tähtimerkki jatkaa kuitenkin edelleen Formula 1 -sarjassa.

Komealla listalla ovat jo ennestään saksalaiset Audi ja BMW, joten DTM-sarja on tavallaan siirretty yksipaikkaisiin sähköformuloihin. Mausteena sopassa ovat kaikki muut merkit, kuten Jaguar, ranskalaisen PSA Groupin DS, intialainen autonvalmistaja Mahindra ja allianssikumppani Renaultin paikan ottava Nissan.

Nykyinen Dragon Racing vaihtaa nimensä Penske Autosportiksi. Mukana ovat vielä sähköautojen valmistuksessa mukana ovat kiinalainen NextEV sekä ranskalainen Venturi. Huhujen mukaan Ford harkitsee vakavasti sarjaan osallistumista.

Autoissa on samanlainen ajoakku ja uudelleen suunniteltu runko. Jokainen valmistaja on kuitenkin vastuussa omasta moottoristaan. Pakettiin kuuluu itse moottorin lisäksi sen valvontajärjestelmä, vaihteisto, tasauspyörästö, vetoakselit, jäähdytys ja takajousitus. Vapautta ja vastuuta on enemmän kuin nykyisin.

Formula E -sarjan perustaja ja pääjohtaja Alejandro Agag on erittäin tyytyväinen tilanteeseen: ”Jos joku olisi sanonut minulle muutama vuosi sitten, että sarjassa on toistakymmentä merkittävää autonvalmistajaa, olisin pitänyt häntä hulluna. Mutta nyt tuo on täyttä totta.”

FIA:n presidentti Jean Todt on innoissaan Formula E:n kehityksestä, joka todistaa autourheilun kiinnostavan edelleen sekä autonvalmistajia että suurta yleisöä.