Tulevaisuuden ennustaminen on juuri nyt erittäin vaikeaa. Siksi autonvalmistajat ovat varovaisia. Tänään ei ole aika esitellä uusia huikeita visioita. Parempi on pysyä koetuissa ratkaisuissa ja selviytyä niiden avulla eteenpäin. Autoalan tarjonta kielii selvästi, että nyt on maltillisen kehityksen aika. Tavallisille ostajille tarkoitetut perusautot ovat kunniassaan. Niiden varaan valmistajat rakentavat lähitulevaisuutensa. Muutama iloinen poikkeus vain vahvistaa säännön. Merkittävimmät uutuudet tulevat pienten ja keskikokoisten autojen luokkiin. Edelliseen mallisukupolveen verrattuna on tullut lisää kokoa, ennen muuta korkeutta.

KOOLTAAN Saxon ja Xsaran väliin asettuva Citroën C3 on ensimmäinen PSA-konsernin auto, joka käyttää yhtymän uutta pikkuautojen perusrakennetta. Kolmen bensiini- ja kahden dieselmoottorin voimin markkinoille tulevaa korkeaa (1,52 m) ja pyöreää uutuutta kehutaan tietenkin tilavaksi, monikäyttöiseksi, turvalliseksi ja persoonalliseksi monilahjakkuudeksi. Todeksi väitteet päästään tarkistamaan viimeistään huhtikuussa, kun C3:a odotellaan Suomeen.

NISSAN Primera saapuu Suomeen keväällä. Korimalleja tulee heti kolme: sedan, viistoperä ja farmari. Ulkomuodon myötä saavat nenilleen kaikki, jotka ovat väittäneet japanilaisautoja tylsän näköisiksi. Tiettyjä yhtäläisyyksiä on nähtävissä myös omistajayhtiön Laguna-malliin, joskin täysin sattumalta. Ainoita yhteisiä komponentteja ovat ovien lukot.

Matti Vuorimaa, kuvat MURCIÉLAGO oli poikkeuksellisen rohkea taisteluhärkä 1800-luvun loppupuolelta, joka nyt on saanut lainata nimensä uudelle Lamborghinille. Espanjaksi nimi merkitsee myös lepakkoa. Diablon seuraajan ulkonäkö ei jätä epäilyksille sijaa: kyseessä on aito superauto. Selän takana muriseva uusi 6,2 litran V12 tuottaa 426 kW, mistä seuraa nelivedon auttamana huippunopeutta yli 330 km/h. Audin omistukseen siirtyminen ei näytä onneksi poistaneen italialaista temperamenttia.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen ja Martti Merilinnan artikkelista TM 16/2001, s. 8-22)