Yhdysvaltojen entisaikojen ”kolmesta suuresta” ainakin General Motors on ilmoittanut avoimesti liittyvänsä Kalifornian rintamaan tiukempien kulutus- ja päästörajojen puolesta. Yhtiön mielestä on tärkeää saada koko maan kattavat kulutusstandardit. Lisäksi General Motorsin mielestä niihin pitää liittää vaatimus siitä, että tietty prosentti autonvalmistajien myynnistä on nollapäästöisiä autoja eli sähkö- tai polttokennoautoja.

Puhemieheksi kampanjaan on nostettu Mark Reuss, jolla on General Motorsissa vastuullaan tuotekehitys. Hän sanoi, että yhtiö ehdottaa nollapäästöisten autojen kansallista tasoa. Ohjelma on linjassa Kalifornian vaatimusten kanssa. Mikäli ehdotus menee läpi, vuonna 2030 Yhdysvalloissa olisi liikenteessä yli seitsemän miljoonaa sähköautoa.

Kalifornia haluaa, että vuonna 2025 peräti 15,4 prosenttia uusien autojen myynnistä on sähköautoja tai muita nollapäästöisiä ajoneuvoja. Yhdeksän muuta osavaltiota, muun muassa Maryland, Massachusetts, New Jersey ja New York, haluavat käyttöön samat rajat. Tammikuussa Kalifornian kuvernööri Jerry Brown asetti vähimmäisrajaksi, että vuonna 2030 Kaliforniassa on liikenteessä viisi miljoonaa nollapäästöistä autoa.

Presidentti Donald Trumpin hallinto kritisoi Kalifornian nollapäästörajaa väittäen, että se vaatii autonvalmistajia sijoittamaan kymmeniä miljardeja dollareita sellaisten autojen kehittämiseen, joita kuluttajat eivät halua. Lisäksi sähköautot olisivat hallinnon mukaan tappiollista toimintaa.

Reuss korostaa, että Aasiassa ja Euroopassa eri maiden päättäjät tekevät työtä yhdessä autoteollisuuden kanssa kehittääkseen puhtaampaa tulevaisuutta. Hänen mielestään Yhdysvalloilla olisi nyt mahdollisuus nousta maailman johtavaksi maaksi tulevaisuuden teknologian kehityksessä. Tämä olisi erityisen tärkeää, mikäli halutaan löytää muualta maailmasta asiakkaita Yhdysvalloissa valmistetuille autoille. Trumpin politiikalla niiden vientimahdollisuudet supistuvat entisestään.

On todella hämmästyttävää, että Reuss kumoaa kaikki Trumpin hallinnon väittämät. Ja hän kuitenkin edustaa Yhdysvaltojen suurinta autonvalmistajaa. Reuss nimittäin toteaa, että kansalliset vaatimukset sähköautojen määrästä lisäisivät työpaikkoja, vähentäisivät polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä ja pudottaisivat sähköautojen hintoja.

General Motorsin ehdotus sähköautojen osuudesta on alhaisempi kuin Kalifornian, mutta se kattaisi koko maan. Rajaa nostettaisiin tasaisesti vuoteen 2025 saakka. Reuss pitää GM:n ehdotusta lähtökohtana keskustelulle yhtenäisistä valtakunnallisista kulutus- ja päästörajoista: ”Haluamme yhden valtakunnallisen standardin. Autojen kehittäminen useiden standardien mukaisesti on erittäin kallista ja suoraan sanoen tarpeetonta.”