* GUMPERT EXPLOSION

* HONDA esittelee tulevan Civic Type R:n koemallin muodossa.Auto on saanut vaikutteita WTCC-sarjassa menestyneeltä Civiciltä, mutta moottori on isompi 2,0-litrainen turbo. Yli 205 kW:n tehoarvot lähentelevät etuvetoisten ”GTI-mallien” kärkeä.

* INTRADO antaa esimakua tulevan sukupolven Hyundai-katumaastureiden muotoilusta. Autossa on sisäisesti kaikki päälaellaan, sillä keskeinen korirakenne on jäykkää hiilikuitua, ja koripaneelit voivat olla painon kärsimättä melkeinpä mitä vaan. Tässä tapauksessa ne ovat kevyeksi prässättyä terästä. Voimanlähteenä on vetypolttokenno.

* IED-MUOTOILUKOULUN oppilaat ovat tehneet Hyundaille tämän PassoCorto-koemallin. Maisteriohjelman 16 oppilasta suunnittelivat kaksipaikkaisen sportin, jonka voimanlähteen kerrotaan olevan 1,6-litrainen bensiinimoottori kahdella turbolla terästettynä.

* INFINITI Q50 Eau Rougen voimanlähteeksi on julkistettu 3,8-litrainen tuplaturbo-V8, jonka huipputeho on 418 kW. Nissan GT-R tulee väistämättä mieleen. Tällä on hyvä lähteä metsästämään eurooppalaisten urheilusedanien päänahkoja.

* ITALDESIGN GIUGIARO on joutunut tänä vuonna ihan oikeisiin töihin. Lennokkaiden superautojen sijaan VW-konsernin muotoilutalo on suunnitellut Golf-luokan sähköauton, jossa tilankäyttö on maksimoitu Tesla Model S:n tyyliin. Yli 500 km:n toimintamatkan lupaava akusto on sijoitettu auton pohjaan, ja molemmille akseleille on asennettu omat 110-kilowattiset sähkömoottorinsa. Kahdesta versiosta lennokkaampi on omistettu moottoripyörävalmistaja Ducatille.

* JAGUAR XF:n mallivuoden 2015 uutuudet kohdistuvat ääripäihin. Tämä XFR-S on yksi maailma nopeimpia farmariautoja, sillä voimanlähteenä käytetään 405-kilowattista ahdettua 5,0 litran V8:aa. Vaihteisto on uusimmalla Quickshift-logiikalla varustettu 8-vaihteinen automaatti. Malliston toisessa päässä on lähes yhtä urheilulliselta kuulostava, näyttäväksi päivitetty XF R-Sport. Sen moottori on 120-kilowattinen turbodiesel.

* CHEROKEE tulee viimein myös Eurooppaan. Täällä tärkeimmät moottorit ovat kaksilitraisen turbodieselin kaksi tehoversiota, ja niiden rinnalla on tarjolla 3,2-litrainen V6-bensiinimoottori. Siinä ja tehokkaammassa dieselissä on vakiona 9-vaihteinen automaatti. Nelivetovaihtoehtoja on peräti kolme.

* JEEPIN maailman uutuus Genevessä on B-segmentin maasturi Renegade. Se jakaa perusrakenteensa Fiat 500X:n kanssa, ja auto myös valmistetaan Italiassa. Moottorit ovat Fiatin malliston mukaisia, mutta uutta verta tuo ainakin ZF:n 9-vaihteinen automaattivaihteisto. Nelivetoon on saatavissa myös alennusvaihde.

* KIA astuu sähköautojen markkinoille Soul EV:llä, joka tulee Euroopassa myyntiin syksyllä. Sähköautoilla ei toistaiseksi ole tarkoitus tehdä kovaa tulosta vaan pysyä kilpailussa mukana, jos vaikka kysyntä yhtäkkiä alkaisikin kasvaa. Poikkeuksellisen teknisen lehdistötiedotteen perusteella Kiakin on sähköautojen suunnittelussa tosissaan mukana.

* KOENIGSEGG kouluttaa muita superautojen valmistajia tällä ultraeksoottisella mallilla nimeltä One:1. Sen turboahdettu 5,0-litrainen V8 tuottaa 1 MW:n eli 1360 hv:n tehon. Toisaalta yltiöpäinen hiilikuidun ja muun kevytrakennetekniikan käyttö painaa omamassan (puolella tankilla) 1360 kg:aan. Joko mallinimi alkaa aueta? Teho-painosuhde on kohdillaan!

* LAMBORGHININ uusi pienempi superauto Huracán on Gallardon mittoihin suunniteltu modernisoitu urheiluauto. Korirakenne on hypännyt materiaalivalintojen puolesta uudelle vuosikymmenelle, ja moottori on entistä tehokkaampi ja puhtaampi 5,2-litrainen V10. Voimalinjan tärkein uutuus on ainoana vaihteistona tarjolla oleva 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.

* LEXUS RC F GT: RC-coupén muodot välittyvät hyvin myös GT3-kilpurin muotoon.

* LEXUS RC F:n voimanlähteenä käytetään 330-kilowattista V8-moottoria. Kesymmillä moottoreilla varustettuihin autoihin on saatavissa saman tyyppistä ilmettä F Sport -varustelun myötä.

* MAGNA kuuluu autoalan suurimpiin alihankkijoihin, ja esittelee MILA Blue -koemallilla osaamistaan. Auton tärkeimpiä pointteja ovat kevyiden materiaalien, kuten alumiinin, magnesiumin ja komposiittien yhteiskäyttö. Sisällä painoa lisääviä muoviverhoiluja on poistettu viimeistelemällä kantavia rakenteita sisutukseen sopiviksi. Koemallin voimalinja on biokaasu-kevythybridi, joka mahdollistaa alle 30 km/h nopeuksien ajamisen tehokkaan käynnistysmoottorin ja 12 voltin akun avulla.

* MASERATI Alfieri Concept juhlistaa valmistajan sataa vuotta Geneven autonäyttelyissä. Kyseessä on puhtaasti muotoilututkielmaa, sillä liikkuvan koemallin alustana on käytetty nykyistä Granturismoa vapaasti hengittävine V8-moottoreineen.