General Motors esitteli alkuvuodesta ajatuksensa tulevaisuuden autosta. Polttokennon ja täysin sähköisen ajotekniikan yhdistävä AUTOnomy-projekti vaikutti vielä tuolloin melkoisen utopistiselta. GM on yhteistyökumppaneineen kuitenkin luonut ajokelpoisen prototyypin. Se on lajissaan maailman ensimmäinen.

Koko homman kantavana ideana, kirjaimellisesti, on kokonaan uudelleen ajateltu runkorakenne. GM itse nimittää sitä rullalautarungoksi (skateboard chassis). Kaikki tekniikka, joka liittyy auton liikuttamiseen, on soviteltu alle 30 senttiä paksuun alumiinirunkokehikkoon. Sen pituus on 4,36 ja leveys 1,67 metriä. Kompaktin rakenteen mahdollistaa osaltaan polttokennotekniikka. Hy-wiren polttokennopaketti koostuu 200 kennosta. Jatkuvaa tehoa se tuottaa 94 kilowattia ja hetkellinen huipputeho on 129 kilowattia. Kennojen käyttämä vety on puristettu 350 baarin paineeseen kolmeen komposiittirakenteiseen säiliöön. Valmiina ja viranomaisten hyväksymänä on myös tekniikka, jolla paine saadaan kaksinkertaistettua ja vety riittämään liki 500 kilometrin ajomatkaan.

Hy-wiren hallintalaitteisto on samanlainen kuin Filossa, eli kaikki ajamiseen vaadittava tapahtuu ohjauspyörän tai pikemminkin -kahvojen välityksellä. Järjestelmää GM kutsuu nimellä X-Drive. Myös kaasu, jarru ja ohjaus, toimivat sähkövälitteisesti. Näin ohjaamon ja rungon välille ei tarvita mitään mekaanisia välityksiä vaan ainoastaan sähköliitäntä.

Hy-wire edustaa sellaista edistyksellisyyttä, että tuskinpa yhtäkään osaa siihen saa valmiina hyllystä. Sekä polttokennot että sähköinen ajotekniikka teettävät vielä paljon töitä. Jopa monien maiden lainsäädäntö vaatii säätämistä ennen rekisteröintimahdollisuutta. GM:n perusajatus kuitenkin vaikuttaa riittävän yksinkertaiselta, monipuoliselta ja jopa ulkonäöltäänkin houkuttelevalta, jotta sen vilpittömästi toivoisi vielä joskus toteutuvan.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 17/02, s. 4-5)