General Motors ja PSA Peugeot Citroën ovat julkistaneet allianssin, jossa pyritään yhteisellä ostotoiminnalla ja suunnittelulla suuriin säästöihin.

General Motorsista tulee seitsemän prosentin osakeosuudella ranskalaisen PSA Peugeot Citroënin toiseksi suurin omistaja Peugeotin perheen jälkeen. GM:n Euroopan toiminnot eli Opel/Vauxhall on ollut tappiollinen eikä PSA:llakaan ole mennyt kovin hyvin. Nyt tehdyllä sopimuksella uskotaan päästävän keskipitkällä tähtäimellä miljardisäästöihin.

Tärkeimpänä tavoitteena on säästää suurten lukujen kautta. Kahden yhtiön yhteinen ostovolyymi vuosittain on yli sata miljardia euroa. Kun perusrakenteita, osia ja osakokonaisuuksia yhdistetään, saadaan siitä merkittävää etua molemmille yhtiöille. Yhtiöt aloittavat myös yhteisen perusrakenteen kehitystyön pienissä ja keskisuurissa autoissa, tila-autoissa sekä katumaastureissa, mutta ensimmäinen tuon työn hedelmä on odotettavissa aikaisintaan vuonna 2016.

Kuvassa vasemmalla istuva General Motorsin pääjohtaja Dan Akerson pitää yhteistyötä valtavana mahdollisuutena molemmille yhtiöille: ”Allianssin avulla saavuttamamme synergiat yhdessä omien erillisten suunnitelmiemme kanssa nostavat GM:n pitkällä tähtäimellä kannattavaksi Euroopassa.”

Oikealla istuva PSA Peugeot Citroënin hallituksen puheenjohtaja Philippe Varin puolestaan toteaa: ”Tämä allianssi on meille molemmille tärkeä ja jännittävä hetki ja kumppanuudellamme on valtava kehityspotentiaali.”

Merkittävä seikka GM:n ja PSA:n allianssissa on se, että molemmat yhtiöt jatkavat täysin itsenäisinä oman johtonsa alaisuudessa. Allianssin toimintaa johtamaan perustetaan ohjausryhmä, jossa kummallakin on yhtä suuri edustus. Allianssista puhutaan ensisijaisesti Eurooppaa koskevana, mutta toiminnan todetaan toisaalta olevan maailmanlaajuista.