Project Stream on Googlen nettipalvelu, joka ”striimaa” tietokonepelejä Chrome-selaimeen.

Ensimmäinen suljettu testivaihe alkaa tulevana perjantaina, mutta osallistuminen on rajattu Yhdysvaltoihin.

Project Stream edellyttää tasalaatuista ja vähintään 25 megabitin jatkuvaan sekuntinopeuteen yltävää verkkoyhteyttä. Palvelu pyrkii paitsi minimoimaan pelaamista häiritsevän verkkoviiveen, myös siirtämään painopistettä erillisistä pelikoneista laiteriippumattomaan suuntaan.

Lisäksi tavoitteena on, että selaimen kautta voisi vastaisuudessa pelata käytännössä mitä tahansa: ei vain kevyitä selainpelejä tai vuoropohjaisia strategiapelejä, vaan niin sanottuja ”aaa-luokan” hittejä, nopeatempoisia räiskintöjä ja kenties vr-nimikkeitä.

Palvelun ensimmäiseksi testipeliksi valittiin Assassin’s Creed Odyssey, jonka tuottama, suhteellisen vaativa grafiikka ja genren edellyttämä pelattavuus ovat alustalle juuri sopiva haaste.

Aika näyttää, millaisia teknisiä virityksiä Project Stream kykenee hyödyntämään, jotta esimerkiksi puskurointi saadaan toimimaan huomaamattomasti taustalla ja että pelattavuus vastaisi mahdollisimman pitkälle perinteistä, koneella paikallisesti tuotettua peliä.

Aluksi ainakin 4k-tarkkuus ja hdr-laajasävykuva jäävät vielä haaveeksi.

Ennakkomateriaalin perusteella Assassin’s Creed Odyssey toimii Chrome-selaimessa 1080p-tilassa 60 ruudun sekuntinopeudella, minkä kyllä pitäisi riittää satunnaisille pelaajille.

Edut ovat selvät: kun peli ”striimataan” reaaliajassa verkkoyhteyden kautta, käytännössä mikä tahansa pöytätietokone ja/tai kannettava kelpaa eikä siltä edellytetä tehokasta suoritinta, näytönohjausta ja isoa muistimäärää.

Ja vaikka pelien suoratoistopalveluita on toki nähty ennenkin, Project Stream kannattaa siis pitää mielessä – onhan sen taustalla kuitenkin mainos- ja verkkojätti Google.