Googlen DeepMind-yhtiön tekoälyalgoritmi on oppinut satojen vuosien edestä shakkitietoutta neljässä tunnissa ja sen jälkeen onnistunut vielä kehittymään sen edelle, kirjoittavat BBC ja brittilehti Telegraph.

DeepMindin AlphaZero-tekoäly oppi uuden tutkimuksen mukaan satojen vuosien shakkitietouden lyhyessä ajassa, minkä jälkeen se on onnistunut kehittämään peliin täysin uusia strategioita.

Shakkiasiantuntijat ovat parhaillaan perehtymässä algoritmin kehittämiin strategioihin, lehti kertoo.

Algoritmi on ohjelmoitu niin, että se osaa shakin säännöt. Sen jälkeen algoritmi kehittelee voittostrategioita pelaamalla itseään vastaan.

DeepMindin algoritmi pelasi neljän tunnin harjoittelun jälkeen 100 peliä Stockfish 8 -ohjelmaa vastaan. Algoritmi voitti tai saavutti tasapelin kaikissa peleissä. Stockfish 8 on voittanut vuoden 2016 Top Chess Engine Championship -kilpailun.

IBM:n supertietokone Deep Blue voitti shakkimestari Garri Kasparovin vuonna 1997, mutta silloin Deep Bluehen oli ohjelmoitu parhaat siirrot. AlphaZero-ohjelma on sitä vastoin opetellut parhaat strategiat itse.

Tutkimus on julkaistu arXiv-sivustolla.

”Joulukuun 6. päivänä vuonna 2017 AlphaZero valloitti shakkimaailman”, sanoo englantilainen shakkimestari Simon Williams.

”AlphaZero ja DeepMind ovat alkaneet hallita shakkia, ratkaisseet pelin ja lopulta orjuuttaneet ihmisrodun lemmikeikseen.”

”Nyt me tiedämme, kuka uusi herramme on”, sanoo puolestaan shakkisivusto Chessablen johtaja David Kramaley.

”AlphaZero on pelannut pelejä, joissa se on laskenut uskomattoman luovia asentopommeja. Niiden syvyys on paljon suurempaa kuin mitä ihmiset tai shakkitietokoneet ovat keksineet.”

Kramaley uskoo algoritmin mullistavan shakin pelaamiseen, mutta sen ajattelua voi soveltaa muuallekin.

”Tämä algoritmi voisi johtaa kaupunkeja, mantereita, maailmankaikkeuksia.”

DeepMind-tutkijaryhmä haluaa käyttää kehittämäänsä algoritmia suurten terveyskysymysten ratkaisemiseen.

Yhtiö uskoo, että algoritmi voi keksiä muutamassa päivässä vai viikossa lääkkeitä sairauksiin, joihin ihmiset ovat etsineet lääkkeitä satoja vuosia.

Äskettäin DeepMindin AlphaGo Zero -tekoäly saavutti parissa päivässä taitotason, jonka harjaantumiseen kului ihmisillä tuhansia vuosia.

Tekoäly pelasi alussa täysin sattumanvaraisesti, mutta alkoi nopeasti tekemään pelissä yhä fiksumpia päätöksiä omiin kokemuksiinsa perustuen. Se saavutti Go-pelin parhaan ihmispelaajan taitotason vain kolmessa vuorokaudessa.

21 vuorokauden jälkeen se pelasi jo paremmin kuin viiden parhaan ihmispelaajan muodostaman tiimin aiemmin tänä vuonna päihittänyt AlphaGo Master -tekoäly. 40 vuorokauden jälkeen DeepMind julisti Zeron jo kaikkien aikojen parhaaksi Go-pelaajaksi.