Proton ottaa kaiken irti osallistumisestaan rallin IRC-sarjaan sekä Lotuksen paluusta F1-sarjaan.

Malesialainen Proton ei ole ensimmäisiä automerkkejä, jotka tulevat mieleen urheilullisista autoista tai edes GTI-malleista. Proton on kuitenkin kehittänyt yhdessä Lotuksen kanssa Satria Neo R3 Racing Lotusin, jota valmistetaan vain 25 kappaletta.

Mallilla on kotimaassaan paljon enemmän merkitystä kuin pieni valmistusmäärä antaa ymmärtää. Kalliiden komponenttiensa takia sen hinta on kaksinkertainen tavalliseen 1,6-litraiseen Satriaan verrattuna. Tehoa on tarjolla 107 kW, mikä on 18 kW vakiota enemmän ja vääntöä löytyy 18 Nm runsaammin. Kun vielä painoa on saatu tiputetttua 62 kiloa, on suorituskyky piristynyt merkittävästi.

Kaksinkertaiselle hinnalle löytyy runsaasti vastinetta, kuten hiilikuituinen konepelti, Öhlinsin iskunvaimentimet ja AP Racingin jarrut. Vaihteiston välitykset ovat vakiota lyhyemmät, minkä ansiosta moottori kiertää 7500 r/min kaikilla vaihteilla. Puolet autoista oli jo muuten myyty ennen virallista esittelyä.