Pohjoismaissa suhtaudutaan talvirenkaiden nopeusluokkavaatimuksiin järkevästi. Kaikkein yleisimpiä ovat Q-luokan renkaat, joilla rakenteensa puolesta voi ajaa enintään 160 km/h. Kuten tunnettua, se riittää kaikkiin sallittuihin nopeuksiin. Silti maassamme on autoilijoita, jotka hankkivat vieläkin nopeampaan ajoon tarkoitettuja renkaita. Keski-Euroopassa ja erityisesti Saksan moottoriteillä sellaiset voivat olla tarpeenkin, mutta jos arvostaa ajettavuutta lumella ja jäällä, niin nopean ajon renkaista saatava hyöty on vähintäänkin kyseenalainen. Vertailumme vahvistaa tämän väitteen.

Testiauto: Saab 9-5

Rengaskoko: 195/65 R 15 H

Continental ContiWinterContact TS790

Goodyear Ultra Grip GW-3

Nokian WR

Pirelli Winter 210 Snowsport

Pohjoismaisiin talvikeleihin on jo vuosikaudet valmistettu omat renkaansa, jotka soveltuvat todelliseen talveen liukkaine ja hankaline keleineen. Myös nastattomat kitkarenkaat on erikseen suunniteltu pohjoismaisiin olosuhteisiin, vaikka teknistä estettä keskieurooppalaisten mallien käytölle ei ole.

Vertailimme normaalin talvirengastestin yhteydessä myös näitä harvinaisempia talvirenkaita tavanomaisiin. Vertailu tehtiin käyttäen samaa arvosteluasteikkoa kaikille renkaille, ja se antaa hyvän kuvan siitä, mitkä ovat olennaisimmat erot näiden kahden rengastyypin välillä. Suuremman nopeusluokan ei välttämättä tarvitsisi merkitä huonompia talviominaisuuksia, mutta ne on käytännön syistä suunniteltu olosuhteisiin, joissa todelliset talvikelit ovat harvinaisia, eikä nopeusrajoitukset hidasta vauhtia.

Jään ja märän asfaltin pitokyvyn välisen optimaalisen kompromissin aikaansaaminen on yksi rengastehtaiden vaikeimmista ongelmista. Kun jääpitoa parannetaan, huononee pitokyky märällä asfaltilla ja päinvastoin. Molempia ei nykytekniikalla saada hyväksi samassa renkaassa. On siis ratkaistava, kumpi on tärkeämpää, ja tämä näkyy selvästi testituloksissa.

Dramaattisin ero on reipasvauhtisessa väistökokeessa kuivalla asfaltilla. Äkkinäisessä väistössä paras H-luokan rengas on kuin normaali hyvä kesärengas. Lumella nasta- ja kitkarenkaalla ei ole olennaisia tyyppieroja, mutta H-luokan kitkarengas on selvästi ”normaalia” talvirengasta huonompi.

Ajokokeissa ero H-luokan ja Q-luokan välillä on täysin selvä. Tämä koskee sekä jää- että lumipintaa. H-luokan kitkarengas muistuttaa liukkaan kelin ominaisuuksiltaan ensimmäisiä nastattomia talvirenkaita, jotka tulivat markkinoille jo parikymmentä vuotta sitten. Kun pito menetetään, on hallinnan menetys täydellinen. Ajaminen näillä renkailla vaatii todellista asiantuntemusta ja äärimmäistä varovaisuutta, mikäli mielii päästä turvallisesti perille.

(Tiivistelmä Jukka Antilan ja Timo Mäkelän artikkelista TM 2/03, s. 20-24)