Markkinoillamme on tarjolla jopa 70 eri rengasmerkkiä. Otimme tästä joukosta vertailuun 14 renkaan ryhmän. Mukana olivat kaikki tunnetuimmat laaturenkaat sekä niiden ohessa muutama halvempi vaihtoehto. Vertailun vuoksi – lukijoiden pyynnöstä – testasimme myös kuluneet, vanhat kitkarenkaat selvittääksemme, kuinka järkevää on ajaa huonoon talviajokuntoon menneet kitkarenkaat kesällä loppuun. Turvallista autoilukesää!

* Barum Bravuris * Champiro 65 * Continental PremiumContact * Dunlop SP Sport 01 * Euromaster VH 100 * Firestone Firehawk TZ 200 * Goodyear Eagle Ventura * Marangoni Vanto * Michelin Energy * Nokian NRHi * Pirelli P6 * Toyo Roadpro R610 * Vredestein Hi-Trac ja * Nokian Hakkapeliitta Q (kulunut kitkarengas)

Kesärenkaan ostaja on vaikean valintatilanteen edessä. Tarjolla on vaihtoehtoja enemmän kuin tarpeeksi. Tunnetut suuret valmistajat tekevät renkaita, joihin voi yleensä luottaa. Silti testeissä paljastuu joskus, että jokin rengastyyppi ei olekaan oikein onnistunut verrattuna kilpailijoihinsa. Siksi tilannetta on syytä seurata jatkuvasti. Renkaat kehittyvät kaiken aikaa, ja niiden paremmuusjärjestys muuttuu samaa tahtia. Tällä kerralla vertailussamme on mukana runsas valikoima rengasmerkkejä, joista osa on suurelle kuluttajajoukolle tuntemattomia.

Barum on tšekkiläinen merkki, joka ei ole ominaisuuksiensa puolesta kovinkaan hyvässä maineessa. Barum edustaa edelleenkin rengasvalikoiman halvinta päätä, mutta sen laatu on parantunut huomattavasti ja tehdas panostaa tosissaan tuotekehitykseen.

Champiro on Suomessa toistaiseksi täysin tuntematon merkki, sillä se ei ole meillä vielä myynnissä. Se on jo kuitenkin hivuttautunut muualle Pohjoismaihin, ja vakaana aikomuksena on tulla myös Suomeen. Rengas on indonesialaisen rengasjätti P.T. Gadjah Tunggalin tuote. Renkaan suurimpana myyntivalttina on erittäin edullinen hinta. Continentalin kotipaikka on Saksa. Continental on kasvattanut muiden renkaanvalmistajien tavoin markkinaosuuttaan ostamalla pienempiä valmistajia. Continental on maailman neljänneksi suurin renkaanvalmistaja.

Dunlop on yksi maailman vanhimmista renkaanvalmistajista. Dunlop on vuosien mittaan menettänyt asemaansa ja ollut monenkin suuremman rengastehtaan ostoslistalla.

Euromaster-nimen taakse kätkeytyy englantilainen Avon. Euromaster-rengasta on alettu valmistaa vasta vuonna 2000, ja se pyrkii saamaan mainetta hyvälaatuisena mutta halpana tuotteena. Uutena merkkinä sillä on yllättävän suuri valikoima eri kokoja ja malleja. Firestone on tunnettu merkki kaikkialla mutta erityisesti USA:ssa, missä se on ollut pitkään valtamerkki.

Goodyear on yksi kolmesta maailman suurimmasta renkaanvalmistajasta. Se on aina ylpeillyt laajalla tuotevalikoimalla, joka aikoinaan ulottui aina F 1 -renkaista amerikkalaisten kuukulkuneuvoihin. Marangoni on melkoinen harvinaisuus rengasmaailmassa. Vähitellen Marangonista on kuitenkin kasvanut tuotenimi, joka aletaan jo tuntea muuallakin kuin suppeassa rengasasiantuntijoiden piirissä. Marangonin tavoitteena on tarjota hinta-laatusuhteeltaan hyvä vaihtoehto. Michelin on rengasmerkki, joka ei varmastikaan lähempiä esittelyjä kaipaa. Se on rengas, jota pidetään monessa mielessä esikuvana. Se on kautta aikojen profiloitunut erittäin hyvin kulutusta kestäväksi. Suuren yleisön joukossa vähemmän tunnettua on sen valmistustekninen laatu, joka on edelleen esikuvallista.

Nokian Renkaat on hankkinut maineensa etupäässä talvirenkaillaan. Nimi Hakkapeliitta tunnetaan laajalti maamme rajojen ulkopuolellakin ja sen tiedetään liittyvän talvirenkaisiin. Kesärenkaallaan Nokian on menestynyt myös ulkomailla tehdyissä rengasvertailuissa. Pirelli on yksi maailman tunnetuimmista rengasmerkeistä. Tämä italialainen merkki on osallistunut kautta aikojen lähes jokaiseen vertailutestiimme niin kesä- kuin talvipuolellakin. Menestys on ollut varsin kirjavaa ja kulkenut joskus äärilaidasta toiseen. Toyo on, kuten nimikin viittaa, Toyotan tytäryhtiö. Se on keskittynyt enemmän kotimarkkinoihin, mutta yrittää saada jalansijaa myös Euroopassa. Toyo ei ole ainakaan meillä saavuttanut suurempaa suosiota. Vredestein on Marangonin ja Nokian Renkaiden ohella viimeisiä itsenäisiä pienehköjä renkaanvalmistajia Euroopassa. Vredesteinin menestys vertailutesteissä on ollut vaihtelevaa. Välillä on mennyt oikein hyvin, mutta toisinaan taas – varsinkaan talvirengaspuolella – se ei ole löytänyt oikeaa konseptia pohjoismaisiin rengasversioihinsa.

Vertailuun valittiin nopeusluokka H, joka tarkoittaa jatkuvan ajon maksiminopeutta 210 km/h. Pohjoismaisesta näkövinkkelistä näin suuria nopeuksia sietäviä renkaita ei tarvittaisi, mutta tästä luokasta on tullut yleisin pientenkin autojen renkaina. Vertailu tehtiin tällä kertaa Suomessa. Testiratana käytettiin Nokian Renkaiden uudistettua testirataa Nokialla. Testiohjelma noudattelee vanhaa tuttua linjaa, jossa märän kelin kokeilla on pääpaino.

Talvirengas on kuluneena huono kaveri jäällä ja lumella. Kaukana sakkorajasta olevaa rengasta ei tee toisaalta mieli heittää romukoppaankaan. Moni on miettinyt taloudellisena ratkaisuna talvirenkaan ajamista loppuun kesäolosuhteissa. Vertailumme osoittaa, että kulunut ja vanha talvirengas ei ole kesärenkaan korvaaja. Täysin uuden kesärenkaan veroiseksi sitä tuskin kukaan kuvittelisikaan, mutta tulokset osoittavat, että sen ominaisuudet ovat todella kaukana jopa huonoimmasta kesärenkaasta.

(Tiivistelmä Jukka Antilan ja Timo Mäkelän artikkelista TM 5/04, s. 10-21)