Sallivampien lisävalomääräysten myötä kiinnostus kaukovalojen parantamiseen on kasvanut rajusti.

Kiinnostukseen on vaikuttanut myös uusien automallien viimeaikainen valokehitys ja erityisesti kaukovaloteho, joka on valitettavan usein osoittautunut riittämättömäksi.

Asennus

Lisäkaukovalojen asentaminen autouutuuksiin on ollut haastavaa, vaikka kyseessä olisi vain yhden sauvamallisen ledivalon asennus.

Ongelmia on aiheuttanut nykyautojen muotoilu ja joustavan puskurin sisältämä tekniikka. Perinteisen rekisterikilpiraudan ruuvaaminen tukevasti puskuriin on riskialtis toimenpide, sillä puskurissa on erilaisia tutkia, antureita ja johtoja.

Puskurimuovin takana voi olla myös jalankulkijaturvallisuuteen liittyvä ilmatäytteinen letku, joka tunnistaa puskuriin kohdistuvan paineen ja laukaisee konepellin takareunan ylös. Joissain malleissa tuulilasille levittyy jalankulkijaa turvaava turvatyyny. Rekisterikilpiraudan kiristäminen voi siis tulla kalliiksi.

Ongelmana relekytkennän ohjausvirta

Nykyautojen väyläohjatut valotoiminnot vaikeuttavat sähkökytkentöjä, sillä lisävaloille tarvittavaa ohjausvirtaa ei enää saakaan suoraan auton omilta kaukovaloilta. Omatoiminen asentaja helposti jopa luopuu aikeistaan.

Erilaisia väyläbokseja on tarjolla, mutta niidenkin asennuksessa pitää tietää, mihin johtoon ne liitetään. Boksien mukana tulevat usein mallikohtaiset ohjeet.

Apua lisävalojen asennukseen ja kytkentään – myös kaukovalojen varjostusautomatiikalla varustettuihin malleihin

Suomen Volvo-maahantuoja on asiakaspainostuksen alla joutunut selvittämään, miten uusiin lediajovaloilla varustettuihin Volvoihin asennetaan lisävalo. Tehtaalta asennuksiin ei enää saa apua, kuten oli tilanne aikaisemmin.

Pääkaupunkiseudulla vaikuttava Bilia on juuri tällä viikolla hinnoitellut täydellisen asennuspaketin. Valaisin, asennusosat, johtosarjat ja työn sisältävä paketti maksaa 1 185 euroa.

Paketti on saatavilla Volvon uusiin ledimalleihin, myös häikäisemättömillä täysautomaattisilla kaukovaloilla varustettuihin autoihin.

Niissä lisäkaukovalo sammuu, kun kamerajärjestelmä havaitsee muuta liikennettä ja kaukovalojen varjostustoiminta aktivoituu.

Koeasennusautot ovat olleet ajossa kevättalvesta, jotta asennuksen täydellinen toimivuus tulee testattua. Myös TM on päässyt tutustumaan kyseisiin autoihin. Koeajoillamme sähkökytkennät toimivat kuten pitääkin.

Asennuspaketti ei vaikuta auton takuun voimassaoloon.

Sauvamallinen ledilisävalo istuu Volvo XC40:n alamaskiin hyvin. Toisessa koeajamassamme mallissa, V90:ssä sama valaisin oli alamaskissa vieläkin huomaamattomampi. Valaisimen upotus vaikeuttaa sen varastamista eikä estä pesuautomaattiin ajamista.

Lisävalon tehon mittasimme Volvo XC40:stä. Mittauksessa auton omat lähi- ja kaukovalot paloivat yhtä aikaa lisävalon kanssa eli tulos on se mitä käytännön ajossa tiellä näkyy. Oikein toimivista lisävalokytkennöistä johtuen pelkkää lisävaloa ei saa erikseen palamaan, mutta sen toiminnalle on kojelaudassa siististi ja melko huomaamattomasti asennettu valintakytkin.

A: Volvo XC40 Led High Level -kaukovalot (Valeo, Ref: 17,5+17,5) B: Lisäkaukovalo (VikLight, Ref 40)

Kuten koeajossamme (TM 8/2018) totesimme, Volvo XC40:n oma kaukovalo on lyhyehkö ja vasemmalta häiritsevän kapea. Lisäkaukovalolla näkyvyys paranee oleellisesti, vaikka siron ledisauvan korkeus tiestä on vain 42 cm. Sauvan valojakauma on muodoltaan pysty ovaali, mikä ei ole leveyden kannalta optimaalista. Valo on lievästi sinisävyistä, mutta jakaumasta ja sijainnista huolimatta sitä ei tule häiritsevästi lähietäisyydellä tielle.

Lumise – mallikohtaiset lisävalosarjat yli sataan autoon

Rovaniemellä vaikuttava Lumise Oy (entiseltä nimeltään Erikoistekniikka) on ostanut ruotsalaisen Design by Scandinavian Metal AB:n (DSM), joka on erikoistunut muun muassa automallikohtaisiin lisävalosarjoihin.

Ruotsissa useat maahantuojat ja varustelijat ovat DSM:n asiakkaita. Nyt mallikohtaisesti räätälöityjä valosarjoja saa myös Suomessa Lumisen (www.lumise.fi) toimiessa DSM:n tuotteiden jakelijana.

Volvojen tapaan myös DSM:n (https://dsmdesign.se) automallikohtaisessa asennuksessa lisävalopaneeli upotetaan auton puskuriin.

Mallikohtaisten sarjojen kiinnikkeet on pyritty valmistamaan niin, ettei autoon jouduta poraamaan reikiä, vaan asennuksessa hyödynnetään auton korissa tai puskuripalkissa jo valmiina olevia ruuveja ja muita kiinnityspisteitä.

Mallikohtaisia asennussarjoja löytyy jo yli sataan henkilö-, paketti-, ja kuorma-autoon ja uusia malleja valmistuu viikoittain.

Jo olemassa olevien mallikohtaisten lisävalosarjojen autolista löytyy täältä https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuotteet/merkkikohtaiset-lisavalot/11/.

Pääosin käytössä on DSM:n oma valopaneeli, mutta joihinkin autoihin on saatavilla myös Ruotsissa arvostetun Rigidin paneeli. Yleisimmällä DSM:n 55 senttimetrin levyisellä paneelilla valaisimen ja asennussarjan verollinen hinta on runsaat 400 euroa. Lisäkustannuksia tulee sähkökytkennöistä.