Helmikuun 23. Silverstone Auctionsin Race Retro Competition Car Sale -huutokaupassa myytävässä vuoden 1993 A-ryhman Subaru Legacy RS:ssä toteutuu ainakin tuo historiapuoli erinomaisesti. Autolla on vahva suomalaishistoria, sillä Ari Vatanen johti sillä vuonna 1993 Akropolis-rallia.

Neljännesvuosisata sitten suomalaisilla oli vahva edustus rallin huipputasolla. Akropolis-rallissa vuonna 1993 Ari Vatanen siis johti. Häntä jahtasivat Tommi Mäkinen, Carlos Sainz, Colin McRae ja Juha Kankkunen. Kuten tarkkasilmäiset ovat huomanneet, Vatanen johti rallia, muttei maaliin saakka. Hän nimittäin ajoi ulos erikoiskokeella 21. Samalla erikoiskokeella Kankkuselta hajosi moottori.

Ulosajon jälkeen auto palasi Prodriven tiloihin, missä siihen asennettiin uusi kori ja auto myytiin italialaiselle yksityistiimille. Kaksi vuotta myöhemmin Richard Burns ajoi autolla toiseksi Bettega Memorial rallisprintissä.

Prodrive rakensi auton vielä kerran uudelleen, mutta tällä kertaa se koritettiin Imprezaksi Safari-rallia varten. Niin tehtiin monille Legacyille 1990-luvulla. Vuosien kuluttua vuonna 2008 Richard Burns Collection osti auton entisöidäkseen sen alkuperäiseen kuntoon.

Auton kunnostuksesta vastasi aiemmin Prodrivella työskennellyt Ian Richardson, joka käytti autossa alkuperäistä Prodriven rakentamaa Legacy-koria ja loi siitä samanlaisen kuin se oli uutena vuonna 1993. Autoon hankittiin jopa kuuluisa K555 BAT -rekisterikilpi. Hienon historian omaavassa autossa on soraralli-säädöt, kuten vuonna 1993 Akropolis-ralliin lähdettäessä.

Sinikultaisessa Subarussa on A-ryhmän kaksilitrainen bokserimoottori, joka kehittää 213 kilowattia sekä X-tracin vaihteisto. Entisöinnin jälkeen autolla on ajettu vain sata kilometriä.

Vatasen ajaman Subaru Legacy RS:n hinnan arvioidaan nousevan 150 000 euron kieppeille.