Viidennen sukupolven hävittäjälentokoneiden on tarkoitus korvata Yhdysvaltojen ilmavoimien tällä hetkellä käytössä olevat vuonna 1978 esitellyt F-16-hävittäjät vuosikymmenen loppuun mennessä.

Aviation Week -lehden mukaan maailman kalleimmaksi aseprojektiksi tituleeratussa F-35:ssä on kuitenkin edelleen satoja korjausta vaativia kohtia. Yksi keskeisimmistä on koneen kyvyttömyys osua maassa oleviin liikkuviin kohteisiin.

”Huolimatta siitä, että F-35 on yksi maailman kehittyneimmistä taistelulentokoneista, sen optisella maalitusjärjestelmällä pystyy tällä hetkellä tuhoamaan vain maassa paikallaan olevia tai hitaasti liikkuvia kohteita”, sivuston artikkelissa kerrotaan.

Tähtäysjärjestelmän korjaava seuraava päivitys valmistuu mahdollisesti vasta useiden vuosien kuluttua. Yhdysvaltain ilmavoimat pyrkii sillä aikaa ratkaisemaan ongelman asentamalla hävittäjiin Block 3F -ohjelmiston kanssa yhteensopivia laserohjattavia ohjuksia, joissa on sisäänrakennettu navigointijärjestelmä.

Pentagon raportoi viime vuonna, että F-35-hävittäjissä on vielä useita satoja vikoja, jotka vaativat paneutumista ennen kuin lentokoneilla voi aloittaa taistelukokeet ja maan ilmailuviranomaisen vaatiman riippumattoman operatiivisen testauksen ja arvioinnin Iot&E:n. Hyväksytyt Iot&E -testit ovat edellytys koneen sarjavalmistuksen aloittamiselle.

Yhdysvaltain ilmavoimien keräämässä vikalistassa on kaikkiaan 276 kriittiseksi viaksi merkittyä kohtaa. Uusimman Block 3F -päivityksen kerrotaan korjanneen näistä alle puolet. Keskeisiksi korjausta vaativiksi kohteiksi mainitaan muun muassa ylikuumeneminen, komponenttien ennenaikainen kuluminen ja koneen heikko tulensietokyky.

Hävittäjien taistelutestit on määrä aloittaa vuonna 2019. Pentagonin Office of Operational Testing and Evaluation -osaston raportissa todetaan, että kaikkia vikoja ei millään ehditä korjaamaan ennen määräaikaa:

””F-35 hävittäjissä on merkittäviä, tarkasti dokumentoituja puutteita, jotka tekevät siitä tehottoman operatiivisissa tehtävissä. Satoja näistä ongelmista ei ehditä korjaamaan ja testaamaan asiaankuuluvasti ennen määräaikaa.”

Pentagonin päätestaajan Michael Gilmoren mukaan projektin tavoiteaikataulua olisi tärkeää miettiä uudelleen, jotta hävittäjiä ehdittäisiin testata tarpeeksi.

”Vaiheessa olevien lentokoneiden vieminen taisteluun asettaa lentäjät merkittävään vaaraan. Lisäksi se on suuressa vaarassa epäonnistua FAA:n operatiivisissa testeissä, joiden uusiminen maksaisi 300 miljoonaa dollaria ja lykkäisi Block 3F:n täyden kapasiteetin käyttöönottoa entisestään.”