Klassisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi kaksi vuotta sitten, mutta takaovi jätettiin raolleen erikoismalleille. Syksyllä esitellään Defenderin toinen sukupolvi, mutta nyt on vuorossa todella mielenkiintoinen erikoismalli.

Hurja suorituskyky ei ole ollut missään vaiheessa Land Rover Defenderin suurimpi vahvuuksia, mutta nyt tuohon sääntöön tehdään poikkeus. Land Rover Defender Works V8:n keulalla on viisilitrainen 298 kilowattia kehittävä moottori. Land Roverin väite, että erikoismalli on kaikkien aikojen nopein ja tehokkain Defender, on helppo allekirjoittaa. Moottorin jatkeena on ZF:n 8-vaihteinen automaatti, mikä lisää osaltaan mukavuutta.

Auton luvataan kiihtyvän 0-60 mph (96 km/h) 5,6 sekunnissa. Laatikkomaisen auton huippunopeus ei ole kovin hurja, sillä Defender Works V8:n luvataan saavuttavan 171 km/h huippunopeus. Suorituskykyä on sen verran, että erikoismalleihin asennetaan vakiota tehokkaammat jarrut, jäykemmät jouset sekä iskunvaimentimet ja kallistuksenvaimentimet. Defenderin maasto-ominaisuuksista ei tingitä, vaan autossa on 18-tuumaiset maastoajoon sopivat renkaat.

Valittavana on kahdeksan korin väriä ja erikoismallissa on mm. alumiiniset ovenkahvat, polttoainesäiliön korkki ja Defender-kirjaimet konepellissä. Tavallisten halogeenivalojen tilalla on kaksoisledivalot. Sisällä on Recaron istuimet, joissa on verhoiluna Windsor-nahkaa. Sitä on riittänyt myös kojelautaan, ovipaneeleihin ja kattoon.

Land Rover valmistaa vain 150 Defender Works V8 -autoa. Ostaja voi valita akseliväliksi joko lyhyen (90 tuumaa) tai pitkän (110 tuumaa). Hinnat alkavat lyhyen mallin 150 000 punnasta eli 180 000 eurosta.