Parin viimeksi kuluneen viikon aikana jälleen moni autonvalmistaja on kertonut uutisia tulevista moottoreistaan. Yhteenkään niistä ei ole liittynyt positiivisia viestejä dieselmoottorien huomisesta. Jotkut lausunnot ovat olleet viinisanastoa lainaten viipyileviä, kun taas ainakin Porsche totesi merkin historian dieselmoottorien kanssa tulleen lopulliseen päätökseen.

Porsche ilmoitti viime helmikuussa, ettei se valmista dieselmoottorisia autoja. Tuolloin todettiin, että tilanne on voimassa toistaiseksi ja päätös voi muuttua. Tarvetta muutokselle ei sitten ollut, vaan Porsche jatkaa mallistonsa sähköistämistä. Suomen autoverokuvioon Porschen lataushybridit ovat sopineet mainiosti, minkä ansiosta tänä vuonna on rekisteröity jo tähän mennessä enemmän Porscheja kuin koko viime vuonna yhteensä.

Cadillac puolestaan suunnitteli vakavasti neli- ja kuusisylinteristen dieselmoottorien kehittämistä saadakseen vahvemman aseman Euroopan markkinoilla. Dieselmoottorisia Cadillaceja oli tarkoitus tarjota myös pohjoisamerikkalaisille asiakkaille. Tarkoituksena oli, että dieselmoottorinen Cadillac XT4 olisi ollut myynnissä viimeistään vuonna 2020.

Nyt kun dieselkielteisyys leviää Euroopassa, ajatukset Cadillacin johdossa ovat vaihtuneet. Hiljattain uuden XT4-mallin koeajotilaisuudessa yhtiön pääjohtaja Steve Carlisle sanoi, että yhtiö arvioi uudelleen dieselsuunnitelmansa. Hän totesi markkinoiden muuttuvan odotettua nopeammin, minkä takia he pistävät dieselmoottoreiden kehitystyön jäihin ja keskittyvät voimalinjojen sähköistämiseen.

BMW kertoo omalta osaltaan, että se on päättänyt lopettaa dieselmoottorilla varustettujen mallien myynnin Yhdysvalloissa. Niinpä vuosimallin 2018 dieselmoottoriset BMW:t voivat olla aikanaan keräilyharvinaisuuksia, kun vuosimallin 2019 autoja ei enää ole. Eikä noita erilaisia malleja ollut kovin monta ja myyntikin kävi aika verkalleen.

BMW 540d xDrive ja X5 35d ovat jo poistuneet mallistovalikosta, joista 5-sarjalainen ehti olla myynnissä vain vajaan puolen vuoden ajan. Ainoa Yhdysvalloissa tilattavissa oleva dieselmoottorinen BMW on 328d, joka sekin varmasti otetaan pian pois. Malli saa kunnian olla viimeinen Pohjois-Amerikassa myynnissä oleva saksalaismerkin dieselmalli.

Monen muun valmistajan tapaan BMW tarjoaa Atlantin toisella puolella asiakkailleen dieselmallien korvikkeeksi jatkossa lataushybridejä. BMW ei kuitenkaan sano dieseleille kokonaan ei. Mikäli asiakkaat alkavat haluta sellaisia, kysyntään vastataan tarjonnalla.