Moottoripyöränäyttelyn valokuvaaminen on rankkaa työtä.

Eikun kuuntele, siis ihan oikeesti!

Lehdistötilaisuuden aikaan pyörät ovat lavalla aitojen takana, ja kuvaaminen edellyttää teräviä kyynärpäitä tai pitkiä käsiä. Ja kun tilaisuus päättyy, kaikki rynnistävät pyörien ympärille, jolloin niiden kuvaaminen on vielä hankalampaa.

Ja jos uutuusmalli sattuu olemaan mukavan pystyllä ajoasennolla varustettu katumaasturi, jokainen ostajaehdokkaan näköinen setä haluaa koeistua pyörän. Kuviin tulee siis väistämättä vieraita setiä.

Mutta jotain setäviidakostakin selviää. Nimittäin se, että motoristit, joilla on ihan oikeasti varaa ostaa uusia pyöriä, suosivat tällä hetkellä matkapyöriä ja etenkin matkaenduroita.

Niitä Milanon EICMA-näyttelyssä riittikin melkein joka lähtöön. Tässä kooste tärkeimmistä matkamotoristeille kohdistetuista uutuuksista.

KTM 790 Adventure oli varmasti EICMAn eniten koeistuttu moottoripyörä ja hyväksi kakkoseksi ylsi sen riisuttu R-versio. Valmistajan mukaan 800-kuutioisella rivikakkosella ja 20 litran tankilla varustettu kevyempi matkaenduro on syntynyt asiakkaiden toiveista. Ja toiveet tuntuivat olevan täyttymässä useammallakin herrasmiehellä.

Jos auto tuntuu liian pieneltä, voi ajokikseen valita BMW R 1250 RT:n. Iso matkapyörä kuuluu uudella 1254-kuutioisella kaksisylinterisellä bokserimoottorilla varustettujen pyörien perheeseen. Ajonvakautus ja mäkilähtöavustin ovat vakiovarusteita.

Moto Guzzin uusi iso katuenduro V85 TT kuului italialaisten herrasmiesten suosikkeihin, ainakin mitä kylmien tyyppien määrään tulee. Onneksi lavalle oli nostettu toinen pyörä valokuvaamista varten. Uudella rungolla, 853-kuutioisella V2:lla (59 kW ja 80 Nm) ja klassisella muotoilulla varustettu pyörä muuttui vuodessa koemallista todellisuudeksi. Ainakin italialaiset tykkäsivät.

BMW esitteli vuosi sitten EICMAssa uuden F-sarjan GS:n kahtena eri versiona. Adventure jäi vielä silloin ennalleen, mutta nyt on senkin kohdalla sukupolvenvaihdoksen aika. F 850 GS Adventure on siis tavallaan aivan uusi pyörä, uusine runkoineen ja moottoreineen. Enää odotuttaa vain seikkailu.

Uuden polven R 1250 GS sai ensiesittelynsä jo kuukausi sitten Kölnin moottoripyöränäyttelyssä, mutta Milanossa se meni vielä ihan uudesta. Ja Adventure-versiokin on jo esitelty.

Ducati Multistrada 950S ei ole aivan tuore tapaus, mutta kasvojenkohotuksen jälkeen sen osaamisalueet ovat laajentuneet huomattavasti. Nyt varustukseen kuuluvat esimerkiksi säädettävä jousitus, quick shift -vaihtoavustin ja vakionopeussäädin. Keulalla on ledivalo ja mittaristossa viiden tuuman tft-näyttö.

Jos haluaa Ducatin maasturin kaikilla mausteilla, niin pitää hankkia Multistrada 1260 Enduro. Maastohenkisempi uutuus on varustettu 1262-kuutioisella V2-moottorilla, jonka jouseton venttiilikoneisto on varustettu ajoituksen säädöllä. Tehoksi kerrotaan 118 kilowattia ja tankin tilavuudeksi 30 litraa.

Kawasaki on tehnyt perusteellisen päivityksen isoon Versykseen. Moottori on siirtynyt sähköisiin kaasuläppiin, mikä on mahdollistanut vakionopeussäätimen käyttöönoton. SE-huippuversiossa iskunvaimennuksen asetuksia pystyy säätämään kännykkäsovelluksen avulla. Quick shift -vaihtoavustin helpottaa ripeitä kiihdytyksiä.

Yamahan uusi 689-kuutioinen Ténéré 700 on ehkä markkinoiden rallihenkisin katuenduro. Pyörä näyttää kevyeltä, kapealta ja pelkistetyltä. Joustovaraa on edessä 21 ja takana 20 senttiä. Takapään esijännityksen pikasäätö helpottaa eri alustoilla ajamista. 16 litran tankilla pitäisi päästä 350 kilometriä.

Moni motoristi raaputtaa vielä päätään Yamaha Nikeniin liittyen, ja seuraavaksi raaputusta on tarjolla matkapyöräilijöille. Niken GT on matka-ajoon viritetty versio kolmipyöräisestä prätkästä. Pakettiin kuuluvat korkea pleksi, mukavampi istuin, lämpökahvat, laukut, keskituki ja kaksi 12 voltin virtaliitintä.

KTM Super Duke 1290 GT on päivitetty mallivuodelle 2019 niin ulkonäön kuin toiminnallisten ominaisuuksien puolesta. Uusi pleksi on muotoiltu aiempaa aerodynaamiseksi, ja sen korkeussäätö onnistuu yhdellä kädellä. Mittraiston täysvärinäyttö näkyy auringonpaisteessakin, ja sen käyttö on ainakin valmistajan mukaan intuitiivista. Ainakin tämä herra jaksoi selata sitä toistakymmentä minuuttia.

Kiinalainen CFMoto esitteli jo keväällä kotimaassaan matkapyörän nimeltä 400GT. EICMAssa se oli esillä hieman eri väreissä, ja vaikka lattiassa luki 400GT, niin pyörässä luki GT400. Asiantuntijat osaavat kertoa, että rivikakkonen on pinenennetty versio yhtiön 650-kuutioisesta moottorista, joka taas on kopio Kawasakin rivikakkosesta. Pyörä näyttää joka tapauksessa varsin hyvältä.