VUODENVAIHTEEN veropäätösten jälkeen autokauppa on ollut melkoisessa myllerryksessä, mutta nyt tilanne alkaa rauhoittua.

Uusien autojen listahinnat ovat laskeneet keskimäärin seitsemän prosenttia, mutta eivät suinkaan tasaisesti. Eri automerkkien ja -mallien kesken on ollut suuria eroja. Parhaimmillaan hinnat ovat tulleet alas jopa pari kymmentä prosenttia, kun eräissä tapauksissa ei ole tapahtunut juuri mitään. Mielenkiintoista on se, että tuskin koskaan hintasuhteet ovat näin lyhyessä ajassa muuttuneet näin paljon.

Joidenkin autojen hinnat ovat laskeneet jopa enemmän kuin veronalennus olisi edellyttänyt, sillä uusi tilanne on synnyttänyt ankaran taistelun markkinaosuuksista.

Käytettyjen autojen puolella kehitys on ollut maltillisempaa. Uudehkot käytetyt autot ovat halventuneet vuodenvaihteen jälkeen keskimäärin noin kolme prosenttia, mutta kuten uusien autojen kohdalla, hinnanpudotusten erot eri merkkien ja mallien kesken ovat olleet merkittäviä. Yli kymmenen vuotta vanhojen autojen hinnat ovat sen sijaan pysyneet jokseenkin ennallaan.

Tästä eteenpäin uusien autojen hinnat pikemminkin nousevat kuin laskevat, sillä niin sanotun ryhmäpoikkeusasetuksen tulevasta purkamisesta johtuen tehdashintoja harmonisoidaan. Se tarkoittaa, että monien merkkien maahantuontihinnat tulevat hiljalleen nousemaan. Eräiden kohdalla tämä on jo tapahtunut.

Käytettyjen hinnoissa ei ole näkyvissä samanlaisia korotuspaineita. Päinvastoin, yksityisen tuonnin mahdollisuus pitää paineet kurissa, ja hinnat mitä todennäköisimmin hieman vielä laskevat. Hintatasoon vaikuttavat mallikohtaiset päätökset tehdään kuitenkin tullissa, ja täytyy jonkin aikaa odottaa, ennen kuin ne kaikki ovat valmiita.

(Pääkirjoitus TM 8/2003, s. 9)