Autojen ja koirien ikä lasketaan kaiketi vähän samaan tapaan – siitä päätellen, että ensimmäisen Honda Civicin esittelyn sanotaan tapahtuneen ”jo” vuonna 1972. Joka tapauksessa Civicin seitsemäs sukupolvi on ilmestynyt kauppoihin, ja ensimmäisenä on vuorossa neliovinen sedan, aitoa Japanin tuontia.

Honda Civic on muuttanut tyyliään vuosien saatossa niin kuin kaikki muutkin. Ensin oli lyhyt korkea auto ja nyt viimeaikoina matala, leveä ja pitkänokkainen maantiennielijä. Uudessa Civicissä keulaa on lyhennetty ja kattoa korotettu, mistä syystä se muistuttaa monta muuta autoa enemmän kuin edeltäjäänsä. Kori on kokonaan uusi, samoin jousitus ja ohjaus. Moottori on periaatteelliselta olemukseltaan ennallaan, mutta siihen on tehty lukuisia muutoksia kitkojen pienentämiseksi ja luonnetta on muovattu paremmin vääntävään suuntaan

Tällä hetkellä moottoreita on tarjolla kaksi, 66 kW:n tehoinen 1,4-litrainen ja 1,6-litrainen, jossa on tehoa 81 kW. Suuremmassa moottorissa on myös Hondan VTEC-toiminto, mikä tarkoittaa tässä tapauksessa muuttuvaa imuventtiileiden ajoitusta. Hondan moottoreissa on melkein aina ollut jotakin kehuttavaa, ja sitä kuvaa hyvin erään kollegan lausahdus: ”Senhän ne ovat aina osanneet tehdä.” Koeajoauton 1,6-litrainen moottori on pääosin kevytmetallivalua. Se on perusrakenteeltaan entuudestaan tuttu Hondan eri mallien nokalta, mutta siihen on tehty monia muutoksia ja parannuksia. Kiihtyvyys suurilla vaihteilla on hyvä ja polttoaineen kulutus pieni. Ei silti, kyllä Civic lähtee paikaltaankin ripeästi (0-100 km/h 9,8 s), mutta etupyörien pomppiminen rajussa kiihdytyksessä häiritsee sinänsä reipasta suoritusta. Hyvä kiihtyvyys johtuu osaltaan verraten tiheästä välityksestä.

Civicissä on joustintuet edessä, mutta takana on edelleen päällekkäiset tukivarret. Ne tosin on toteutettu uudella tavalla. Heti kättelyssä jousituksessa on samaa tiukkuutta ja herkkyyttä pikkukuopille kuin ennenkin. Se on kova mutta samalla kantava. Kevyellä kuormalla pyörät kyllä seuraavat tienpinnan muotoja, mutta niin tekee korikin. On myös helppo huomata, että etu- ja takajousitus ottaa esteen eri jäykkyydellä. Kun kuormaa lisätään, jousitus muuttuu elävämmäksi. Kori ei enää reagoi epätasaisuuksiin samalla tavalla kuin äsken, ja Civic tuntuu jousituksen osalta saavuttavan tasapainon. Huonolla pinnalla jousitus toimii auton hallittavuuden kannalta hyvin kevyelläkin kuormalla, ja soralla Civic antaa viitteitä lievästä yliohjautuvuudesta. Tämä piirre on kuitenkin ikään kuin symbolinen, ja auto voi myös käyttäytyä päinvastaisesti. Eli keula saattaa puskea kaarteessa, mikä on aliohjautuvuuden tunnusmerkki, mutta taaskin vain viitteellisesti. Vanha vaiva, ohjauksen keskialueen outous on muutoksista huolimatta tallella.

Honda Civic 1,6i LS on läpikäynyt melkoisen muutosprosessin. Siinä on luonteeltaan hieno moottori, helppokäyttöinen vaihteisto ja toimivat sisätilat. Eikä varustelussakaan ole vikaa. Autosta näkee hyvin ulos, se on ketterä taajamissa, polttoainetaloudellisuus on kohdallaan, eikä hintakaan ole kilpailijoihin nähden paha. Luettelo näyttää lupaavalta, mutta hyvä alku ja kokonaisuus kärsii muutamasta pikku yksityiskohdasta, jotka vielä kaipaavat hienosäätöä.

Honda Civic 4D 1,6i LS

MAAHANTUOJA: Veho Oy Ab, Salomonkatu 17 B, 00100 Helsinki

puh. (09) 010 56 912

HINTA: 122 900 mk

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 20/2000, s. 136-141)