Kilpailu Suomen ja Euroopan myydyimmässä autoluokassa tiukkenee entisestään. Uusimpana yrittäjänä luokkaan tulee viisiovinen Honda Civic, jonka tuloa värittää myös se, että Honda on ottanut maahantuonnin omaan hoitoonsa juuri sopivasti uuden mallin lanseerauksen edellä. TM esittelee uuden ja sulavalinjaisen auton ensitestin muodossa varsinaista koeajoa odotellessamme. Mitä muuta viisiovinen Civic tarjoaa kuin esimerkilliset sisätilat?

Viisiovisessa Civicissä on tilaa! Se on päällimmäisenä autosta jäävistä mielikuvista. Kun 184-senttinen normaalivartaloinen ajaja säätää ajoasennon itselleen miellyttäväksi, mahtuu takaistuimelle hänen taakseen saman mittainen ihminen niin, että etuistuimen selkänojan ja matkustajan polvien välissä on tilaa reilut kymmenen senttiä, ja saman verran erottaa takamatkustajan päälaen katon sisäverhoilusta. Honda on 4,28-metriseksi autoksi sisältä yhtä tilava kuin monet 4,7-metriset.

Hondan jousitus oli monet vuodet kaikista hienouksistaan huolimatta enemmän viritetty marmorintasaisille tienpinnoille, ja useissa TM:n vertailutesteissä esitettiin toivomus pidemmistä joustovaroista. Eurooppalainen panos Hondan suunnittelussa onkin vähitellen alkanut tuntua nimenomaan parantuneessa jousitusmukavuudessa, ja vaikkei uudessa Civic 5d:ssä olekaan mitään mullistavia uutuuksia, on sen ajomukavuus selvästi parantunut.

Viisiovisen Civicin ajaminen on ensimetreiltä lähtien luontevaa ja vaivatonta. Koeajamamme isompimoottorinen (1,6-litraa), käsivaihteinen ja ES-varusteinen oli normaaliajossa kiitettävän hiljainen, ja moottori antoi kuulua itsestään vasta, kun moottoritiellä nostimme nopeuden hetkellisesti yli sadankahdenkymmenen. Käytännössä Civic liikkuu riittävän reippaasti, ja vaihteita oikein käyttäen sujuvat ohituksetkin turvallisesti, jopa täydellä kuormalla. Jousitus toimi niin isommissa heitoissa kuin kuoppaisellakin sivutiellä täsmällisesti, eikä auto osoittanut minkäänlaisia oikkuja rivakassakaan kaarreajossa. Myös jarrujen toiminta vaikutti luotettavalta, eikä minkäänlaisia lukkiutumisoireita esiintynyt edes pitkässä ja ajoittain jyrkässäkin laskussa vuorilta alas rannikolle.

Kuten jo alussa totesimme, on viisiovisen Civicin suurin valtti sen erinomainen tilankäyttö. Valttia se tarvitseekin, sillä sen edustama autoluokka on Euroopassa kaikkein tiukimmin kilpailtu. Ehkäpä Honda Finland – nyt tehtaan suorassa omistuksessa – pystyy tarjoamaan myös kilpailukykyistä hinnoittelua, johon viittaa muun muassa se, että kaikkiin Civicin malleihin tulee Suomessakin ilmastointi vakiovarusteeksi.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 7/2001, s. 18-23)