Hondan ratkaisu kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi on kahden istuttava, virtaviivainen hybridiauto nimeltä Insight. Siinä on pieni polttomoottori, jota vielä pienempi sähkömoottori tarvittaessa avustaa. Ympäristölähtökohdastaan huolimatta laite on suorituskyvyltään pirteä ja ajettavuudeltaan jopa lievästi urheilullinen.

Polttoainepihit autot ovat yleensä ikäviä. Tätä ei voi sanoa Honda Insightista, joka parhaimmillaan kiihtyy nollasta sataan 12 sekunnissa ja saavuttaa peräti 180 km/h:n huippunopeuden. Suorituskyky kestää vertailun pikkuautojen ja vähän suurempienkin luokassa.

Autossa on kevyt 1,0 litran kolmesylinterinen laihaseosmoottori, joka käyttää VTEC-tekniikkaa. Suoraan moottorin kampiakseliin on yhdistetty ohut (60 mm) vaihtovirtasähkömoottori, joka saa käyttövoimansa 144 voltin metallihydridiakuista. Kiihdytyksissä ja mäennousutilanteissa sähkömoottori imee akuista voimaa ja antaa polttomoottorille lisää tehoa, jolloin suorituskyky vastaa suunnilleen normaalia 1,5-litraista moottoria.

Asian ydin on kuitenkin vääntömomentissa, joka sähkömoottorilla on tunnetusti hyvä. Normaalissa tilanteessa pelkkä polttomoottori saavuttaa 91 Nm:n väännön 4800 kierroksella minuutissa, mutta sähköavusteisena paras luku on 113 Nm, mikä esiintyy niin alhaalla kuin 1500 kierroksella minuutissa.

Tasamaalla ja tasaista nopeutta ajettaessa ohjausyksikkö säätää sähkömoottorin ”vapaalle”, se ei vedä eikä jarruta. Kun sitten nopeutta vähennetään, sähkömoottori muuttuu generaattoriksi ladaten akkuja auton liike-energialla, joka muuten muuttuisi lämmöksi. Normaalissa ajossa akkujen lataamista tapahtuu niin paljon, että energia riittää myös polttomoottorin avustamiseen aina kun se on tarpeen.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 20/99, s. 10-11)