Kevytauton historia on pitkä.

Alunperin hanke lähti etenemään, kun kansanedustajat Kalle Jokinen, Martti Korhonen ja Arto Satonen esittivät jo vuonna 2013 uutta autoluokkaa, joka korvaisi heidän mielestään turvattomat mopoautot. Tästä lähti kissa ja hiiri -leikki EU:n kanssa siitä, voidaanko niin sanotut kevytautot hyväksyä liikenteeseen esimerkiksi ”traktoreina” kansallisella päätöksellä.

EU on periaatteessa näyttänyt hankkeelle vihreää valoa, mutta asia vaatii vielä hiukan vääntöä. Liikenne- ja viestintäministeriön johtava asiantuntija Erik Asplund kertoi, että asiasta keskustellaan vielä EU:n kanssa, mutta nyt esitelty lakiesitys pitäisi olla EU:n mieleinen.

Autontuojat ja teollisuuden edustajat painottivat Nokian Renkaiden tilaisuudessa kevytautojen turvajärjestelmien kaikkivoipaisuutta. Totta on, että ajonvakausjärjestelmät ovat vähentäneet puolueettoman tutkimuksen mukaan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia noin 40 prosenttia.

Arvioidaan esimerkiksi, että peräänajokolareista vähenisi noin kolmasosa, jos automaattiset jarrutusjärjestelmät yleistyisivät. Mopoautoissa ei edellä mainittuja järjestelmiä ole. Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari kuitenkin korosti, että mopoautot ovat mainettaan parempia.

”Henkilövahingot mopoautoissa ovat olleet pääasiassa lieviä”, kertoo Koisaari.

Nopeudenrajoitin maksaisi noin 300–500 euroa ja asennus siihen päälle.

Trafi ei ole vielä ohjeistanut, kuinka kevytauton huippunopeus rajoitetaan. Esittelyssä oli kaksi tuotetta, jotka molemmat periaatteessa kävisivät kevytauton huippunopeuden rajoittamiseen.

Näistä fiksummalta vaikutti 1Pro-järjestelmä. Siinä on nopeusrajoittimen lisäksi gps-tekniikkaan perustava jäljitin, joka lähettää tarvittaessa eteenpäin tietoa, jos autolla ajetaan ylinopeutta. Laiteessa on myös sisäinen katkaisin, joka lähettää tiedon, jos laite yritetään avata.

Tässä kohtaa nuorelle propellipäälle tulee mieleen häiritä gps-signaalia. Ei onnistu, ei. Tai siis onnistuu, mutta laitteessa on muisti. Kun laite saa yhteyden uudestaan mobiiliverkkoon, purkaa purkki datan ulos. Ylinopeudesta käy tuolloin käry.

Tulee mieleen, että tieto ylinopeudesta voisi mennä suoraan vakuutusyhtiölle ja nuoren vanhemmille. Lisäksi kevytauton virittäminen pitäisi sanktioda kunnolla. Ajokortti hyllylle ja kevytauto uusintakatsastukseen. Se hillitsisi virityshaluja.

Keskustelua herätti se, olisiko kevytauton oikea maksiminopeus 45 vai 60 km/h.

Lakiesityksen käsittelyn nopeudesta kertoo jotain se, että eduskunnassa käytiin jo tiistaina keskustelua asiasta. Siellä keskustelu kiteytyi kevytauton maksiminopeuteen. Lakiehdotukseen on kirjattu nopeus 45 km/h. Vastaavasti liikennevaliolautakunta haluaa pohtia kevytautojen maksinopeuden nostoa 60 kilometriin tunnissa.

Hallituksen esityksessä on todettu, että korkeampi nopeus vähentäisi liikenteen hidastumisesta johtuvia ongelmia taajamassa, mutta toisaalta nopeammilla autoilla ajettaisiin enemmän maanteillä, jolloin ongelma siirtyisi sinne.

”Liikenneturvallisuuden kannalta 45 km/h olisi parempi ratkaisu”, pohtii Tapio Koisaari.

Smart ja Volkswagen Polo ovat hyvin erikokoisia autoja. Kummankin voi tarvittaessa muuttaa kevytautoksi.

Kevytauton saisi tehdä henkilöautosta, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen. Kun kevytautoksi rekisteröity ajoneuvo saavuttaa 10 vuoden iän, se tulisi lakiehdotuksen mukaan muutoskatsastaa takaisin M1-luokkaan.

Kevytauton suurimmaksi sallituksi omamassaksi on ehdotettu 1 500 kilogrammaa. Rajoituksen myötä kevytautoiksi sallittaisiin pääasiassa A-, B- ja C-segmenttien autoja. Painorajoitus ei kuitenkaan koskisi täyssähköautoja, sillä ne rajautuisivat painavien akustojensa vuoksi muutoin pois kevytautomahdollisuuden piiristä.

Kevytautoja koskisivat samat turvallisuus- ja ympäristömääräykset kuin henkilöautoja, ja niitä myös verotettaisiin samalla tavalla. Muutoskatsastuksessa tarkastettaisiin, että kevytauto täyttää sitä koskevat vaatimukset muun muassa ajoneuvon ikää, nopeuden rajoittamista ja omamassaa koskien.

Lakiehdotuksen mukaan paikkaluku kevytautossa on sama kuin vastaavassa henkilöautossa. Eli kevytautolla voisi kuljettaa enemmän ihmisiä kuin mopoautolla. Liikenne- ja viestintäministeriön johtava asiantuntija Erik Asplundin mukaan kevytautot tullaan varustamaan samanlaisella hitaan ajoneuvon lisäkilvellä kuin mopoautotkin.

Kevytauton kuljettamiseen riittäisi 15 vuoden ikä ja ajokortti vaatimus olisi AM 121, eli vastaava kuin mopoauton ajokortti.

Tilaisuudessa päästiin kokeilemaan seuraavia automalleja, jotka oli muutettu maahantuojiensa toimesta kevytautoiksi:

  • Audi A1
  • Citroën C3
  • Ford Fiesta
  • Kia Picanto
  • Nissan Micra
  • Opel Karl
  • Seat Arona
  • Smart Fortwo
  • Toyota Yaris Hybrid
  • Volkswagen Polo