Peugeot ja Citroën lähtevät murtamaan japanilaisten autonvalmistajien ylivaltaa suorasuihkutusmoottorien valmistuksessa ja käytössä. PSA-konsernin uudessa Hpi-bensiinimoottorissa on suorasuihkutus ja myös laihaseostoiminta kerrostetulla syötöllä.

Ensi silmäyksellä PSA-yhtymän HPi-moottori muistuttaa Mitsubishin GDI-moottoria. Lisäksi moottorien tekniikankin odottaisi ennakolta olevan varsin yhtenevää, kun tietää, että PSA on tehnyt sopimuksen Mitsubishin kanssa sen suorasuihkutusmoottoriin liittyvien patenttien käyttöoikeudesta. Kuitenkin moottorien rakenteet ja yksityiskohtien toteutukset eroavat toisistaan, joten yhteneväisyydet ovat vain ideoissa ja käytetyn rakenteen päälinjoissa.

Kaksilitrainen HPi-moottori antaa tehoa 103 kW/6000 r/min eli 140 hv. Suurin vääntömomentti on 192 Nm, josta 170 Nm vääntöä on tarjolla jo 2000 r/min kohdalla. Vastaava suorasuihkutustekniikka on helposti käytettävissä erikokoisissa muissa, saman sarjan moottoreissa. Näin ollen tulevaisuudessa voi odottaa iskutilavuudeltaan 1,6 litrasta 2,2 litraan olevia vastaavia moottoreita.

Kyseessä ei ole pelkkä uusi tekniikka tekniikan itsensä vuoksi, vaan uudella tekniikalla saavutetaan pienempi kulutus mikä jo sinänsä tietää vähäisempää päästömäärää. Kun tähän lisätään vielä aikaisempaa tehokkaampi pakokaasujen puhdistuslaitteisto, pienenevät ympäristön kannalta haitalliset päästöt vielä lisää.

Markkinoille uusi moottori tulee tämän vuoden loppupuolella. Moottoria on kaavailtu käytettäväksi Citroën Xantian ja Peugeot 406:n kokoluokan autoissa ja sitä suuremmissa kuten 607:ssa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 11/2000, s. 4-5)