Pääkaupunkiseudulla ajetaan sekä aamu- että iltapäiväruuhkassa keskimäärin 10 kilometriä tunnissa hitaammin kuin nopeusrajoitus sallisi, paljastaa Helsingin Sanomien selvitys.

Selvityksen mukaan pahin ruuhkahuippu osuu Kehä II:n ja Turunväylän risteykseen. Monille autoilijoille tutussa paikassa ajetaan keskimäärin 60 kilometriä tunnissa nopeusrajoituksen salliman 100 km/h:n sijaan.

Uudenmaan ely-keskuksen suunnittelupäällikkö Maarit Saari kertoo HS:ssä, että edellytykset liikenteen takkuamiselle luotiin jo vuonna 2000 valmistunutta Kehä II:ta rakentaessa.

”Ruuhka johtuu siitäkin, että kun Kehä II aikanaan rakennettiin, siitä oli olemassa kunnon suunnitelma, mutta rahaa oli vähän. Kustannukset lähes puolitettiin ja tehtiin sillä se, mitä saatiin. Esimerkiksi ramppijärjestelyistä puuttuu osia, jotka helpottaisivat nykyistä tilannetta”, Saari sanoo lehdessä.

Tilanteen korjaamiseksi pitäisi tehdä isoja toimenpiteitä, eikä sellaisia ole tiedossa.

Yleisemmin ruuhkien syy on yksin­kertainen: teillä on liikaa autoja.
Kehä I:n vilkkaimmalla kohdalla ajoi viime vuonna lähes 96­ 000 autoa vuorokaudessa. Se on 7 ­000 autoa enemmän kuin vuonna 2011. Ely-keskus arvioi, että vilkkaimmalla kohdalla saattaa ajaa vuonna 2030 jo 122 000 autoa vuorokaudessa. Turunväylällä ajoneuvojen määrä on kasvanut vuosina 2010–2016 vajaasta 60 000:sta yli 81 000 autoon.

Uudenmaan ely-keskuksen Maarit Saari sanoo HS:ssä, että ruuhkatilanne pahenee, mikäli merkittävää muutosta liikennemäärissä ei tapahdu. Toisaalta Suomessa voidaan toistaiseksi puhua lähinnä vasta jonoutumisesta eikä ruuhkista samalla tavalla kuin Keski-Euroopassa.