Alun perin sotilastarkoituksiin suunniteltu Hummer on viehättänyt runsaasti myös yksityisasiakkaita. Pian on tulossa hengeltään samanlainen, mutta hieman siviilimpi malli.

HMMWV on lyhennys sanoista High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle eli äärimmäisen vapaasti käännettynä kaikkivoipa pyöräajoneuvo. Tuosta armeijan lyhenteestä vääntyi jenkkiarmeijan Jeepin korvaajalle kutsumanimi Humvee ja edelleen katumallille Hummer.

Hummerin valmistaja, AM General ryhtyi tekemään pieniä sarjoja myös siviiliversiota, kun halukkaita tuntui riittävän. Auto on kadulla kieltämättä näyttävä, mutta tankkien panssariuriin sopivan raideleveytensä vuoksi ei niitä kaikkein kätevimpiä. Kuten USA:n kirjeenvaihtajamme Jukka Sihvonen joskus osuvasti totesi, Hummeria McDonald’sin Drive-in jonoon tähtäillessä uhkasi koko kioski kaatua.

Eikä moottorikaan ole totta vie tavanomainen. Turboahtimia moottorin ympärillä on peräti neljä, ja 736 kW:n teho syntyy käyntinopeudella 6 000 r/min. Vääntömomenttia on sitäkin melkoisen vaikuttava annos: 1250 Nm alueella 2 200-5 500 r/min.

AM General myi Hummer-tuotemerkin maailmanlaajuiset siviilimyyntioikeudet vuonna 1999 mahtavalle General Motorsille, joka heti laittoi ison pyörän pyörimään. GM on suunnitellut H2:n yhteistyössä AM Generalin kanssa ja alkuperäisen Hummerin henki on pyritty säilyttämään. Pituutta H2:lle tulee noin 4,7 metriä. Leveyttä on toista kymmentä senttiä vähemmän kuin H1:ssä, mutta silti kahden metrin raja menee rikki. Korkeutta kertyy noin 1,9 metriä. Avainasemassa on tietysti huippuluokan maastokelpoisuus. Siitä kertovat äärimmäisen pienet ylitykset, mahtava maavara ja pitkät joustoliikkeet.

Konehuoneeseen on pudotettu Vortec-sarjan moottori tunnukseltaan 6000 eli kyseessä on bensiinikäyttöinen kuusilitrainen V8. Tehoa on käytössä noin 240 kW. Odotamme järkytyksellä hiilidioksidipäästölukemia, varsinkin kun tuulitunnelityöryhmälläkään ei näytä H2:n parissa paljon aikaa kuluneen. Vaihteistona on viisivaihteinen automaatti, ja nelivetojärjestelmä periytyy pääpiirteissään GM:n muista nykyisistä maastureista, eli vetokykyä riittää hankaliinkin hetkiin.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 17/01, s. 4-5)