Hummer H2 on yhtä ronskin näköinen kuin sodassa koulittu isoveljensäkin, mutta parempitapainen. Ajettavuutta ja hintalappua myöten.

Alussa oli jenkkien sotaväen tositoimiin tehty HMVV, sotilasslangissa tuttavallisemmin Humvee. Sitten Arnold Schwartzenegger halusi kohentaa egoaan ajelemalla Los Angelesin kaduilla sotilasajoneuvolla. Pullistelija oli ensimmäinen, jolle annettiin kunnia ostaa sotilas-HMVV. Muitakin ostajia ilmaantui odotettua enemmän, ja pian tarjolle tuli siviileille pehmennetty versio, yli 100 000 euron hintainen Hummer.

General Motors oli pannut merkille omalaatuisen menestystarinan. Se osti vuonna 1999 merkin siviilipuolen AM Generalilta, joka sopimuksen mukaisesti edelleen valmistaa Hummerit ja käyttää niissä huomattavan suuren määrän GM:n valmistamia valmiita, muissa malleissa käytettyjä palikoita. Viime kesänä GM toi markkinoille kokonaan uuden mutta pienemmän ja sivistyneemmän Hummerin, mallinimeltään H2, joka maksaa vain noin 50 000 euroa. Sitä tullaan ainakin aluksi virallisesti kauppaamaan vain Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Ulkonäöltään uutuus seuraa läheisesti isompansa suoraviivaisen ronskeja koviksen linjoja. Militäärimaailman yhteydestä ei jää epäilyksiä. GM:n myyntitykit kertovat H2:n pystyvän maastoajossa 80-prosenttisesti samaan kuin isoveljensä H1. H2 on rakennettu Chevrolet Suburbanin jonkin verran muunnellulle alustalle, jossa edessä joustelevat vääntövarret ja takana kierre- tai ilmajouset. Siinä on tietenkin neliveto ja alennusvaihde, luistonestojärjestelmä, lukkiutumattomat jarrut, kaasuvaimentimet ja maastovarustus valmiina pohjapanssaria myöten.

Moottoritilassa juhliaan pitää 6,0-litrainen V8-bensamoottori, joka tarjoaa tehoa 232 kW (316 hv)/5 200 r/min ja vääntöä 488 Nm/4 000r/min. Nelinopeuksisen automaatin kera polttoainetta palaa rauhallisessakin sekalaisessa ajossa noin 23 l/100 km, mutta tällaisen auton ostajat eivät juuri jää pumpuille laskun suuruutta suremaan. Valmistaja kertoo Hummerin kiihtyvän nollasta sataan 10 sekunnissa.

General Motorsilla on huhujen mukaan suunnitelmat valmiina jo seuraavaakin Hummer-sarjalaista varten. Sanovat näet insinöörien puuhailevan H2:ta pienemmän ja huokeamman militäärimallin parissa. Uutuus, jonka tyyppinimi olisi H3, perustuisi Chevrolet Blazeriin.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 5/03, s. 70-71)