Opel ja Renault eivät automerkkeinä tuo välittömästi mieleen kaksipaikkaisia keskimoottorisia urheiluautoja. Speedster ja Clio V6 ovat kuitenkin juuri sellaisia ja saavat siten suhtautumaan merkkeihin uudella tavalla – mikä eittämättä onkin ollut tarkoituksena. Tällaiset autot eivät helposti jää huomiotta.

Opel Speedster 2,2i

Renault Clio Sport V6

Opel Speedster 2,2i ja Clio Renault Sport V6 ovat kumpikin melko tuoreita tapauksia. Clio V6 esiteltiin yleisölle syksyllä 1998 Pariisin autonäyttelyssä ja Speedster seuraavana keväänä Genevessä. Tuolloin autot olivat lähinnä konseptiasteella, eikä niiden tuotannon aloittamista otettu kovin vakavasti. Mutta kuinka kävikään – viilauksen ja viimeistelyn jälkeen sarjatuotantomallit näkivät päivänvalon loppuvuodesta 2000.

Kumpikin auto edustaa melko harvinaista tyyppiä, keskimoottorista ja takavetoista kaksipaikkaista urheiluautoa. Clio V6:n esikuvana on selvästi ollut 1980-luvun alun Renault 5 Turbo – vitosen keskimoottorinen ja takavetoinen muunnos. Taustalla on myös Clio Trophy, muutama vuosi sitten esitelty täysiverinen rata-auto. Opel Speedster on puolestaan Lotuksen avustuksella suunniteltu ja koottu askeettinen ja tinkimätön katuohjus.

Clio V6 maksaa suomessa 69 900 euroa eli vähän alle 416 000 markkaa. Speedsterin omistajaksi pääsee jo 345 000 markan nettohinnalla. Renaultin hintaa nostaa osaltaan korkea varustetaso.

Molempien autojen moottori on lainassa merkkien isommista malleista. Clion V6-moottori on viritetty versio Lagunan moottorista ja Speedsterin takaluukussa majailee tuttu 2,2-litrainen Ecotec. Clion 166 kW teho ja Speedsterin 880 kilon paino kertovat, että jotain mielenkiintoista on luvassa näihin autoihin astuville. Se, ovatko nämä autot sitten käteviä bulevardisportteja vai ehdottomia rata-autoja, selviää TM 14/01:n vauhdikkaasta parivertailusta.

(Tiivistelmä Harri Domonyin artikkelista TM 14/01, s. 30-35)