Kaksikymmentä vuotta sitten Ford esitteli uuden perheauton, joka korvasi Escortin. Auton nimeäminen oli ongelmallista, sillä juuri ennen esittelyä saksalainen kustantaja muistutti julkaisevansa Focus-nimistä lehteä. Ongelma selvitettiin, luultavasti rahalla, ja uusi Ford Focus esiteltiin. Muutos vanhaan oli niin mahtava, että uutuus voitti Car of the Year 1999 -tittelin

Focuksen toinen sukupolvi esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2004 ja tuossa vaiheessa tiet erosivat Atlantin toisella puolen valmistettavan Focuksen kanssa. Ero oli kuitenkin vain väliaikainen, sillä tammikuussa 2010 Detroitin autonäyttelyssä paljastettiin nykyinen Focuksen kolmas sukupolvi.

Myyntiin se tuli vuoden kuluttua ja teknisesti kehittynyt auto päätyi kolmannelle sijalle Car of the Year 2012 -äänestyksessä. Kesällä 2012 mallisarjaan lisättiin ST-malli, jonka konepellin alla on kaksilitrainen bensiiniturbo, joka kehittää 188 kilowattia.

Tarinamme keskushahmona on viisiovinen Focus ST, jonka hinta vakiovarustein on 37 398 euroa. Koeajetussa yksilössä oli lisävarusteina mm. tummennetut takaikkunat, navigaattori, metalliväri ja muuta mukavaa, jotka nostavat hinnan hivenen yli 40 000 euron.

Ford päätti jo parikymmentä vuotta sitten panostaa kaikkien Euroopassa myytävien mallien ajo-ominaisuuksiin, mikä oli viisas ratkaisu. Vaikka koeajetussa yksilössä oli alla parasta tuntumaa vieneet kitkarenkaat, lopputulos oli silti erinomainen. Ohjauspyörä välitti tuntuman pyöristä aitona, mitään lisäämättä, mitään poisjättämättä. Kaarteessa pyörät kääntyivät kuin ajatus ja auto meni täsmälleen sitä sädettä kuin halusi.

Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä Fordin Europan tiedotusjohtaja Greg Dawson raotti jo verhoa tulevan Focuksen päältä. Hän muun muassa lupasi, että neljännen sukupolven Focus on nykyistä parempi ajettava. Pitääkö se paikkansa, selviää kesällä, mutta nykymalli on edelleen huipputasoa kilpailijoihin verrattuna.

Parannettavaa on kojelaudassa, josta Focuksen ikä alkaa näkyä. Lisäksi kuljettajalla on hyvät oltavat, mutta takaistuimella etenkin jalkatilaa saisi olla enemmän. Siihen on tulossa kohennusta, sillä akseliväliä venytetään viidellä sentillä.

Lisää tietoja uudesta neljännen sukupolven Focuksesta saamme tiistaina, kun toimituspäällikkö Velimatti Honkanen raportoi sen esittelystä paikan päältä Lontoosta.