YHDYSVALLAT on ilmoittanut, että se ei lähde mukaan Kioton sopimukseen, jolla ihmisen aiheuttamaa ilmaston muutosta yritetään hidastaa. Presidentti George W. Bushin hallinnon mukaan sopimus suosii teollisuusmaiden kustannuksella kehitysmaita ja on Yhdysvaltain taloudellisten etujen vastainen.

Kannanotto on surkea. Moni muukin maa talouskasvua tavoitellessaan voi tämän jälkeen katsoa olevansa oikeutettu samaan. Se puolestaan tarkoittaa, että kasvihuoneilmiö edistyy ja ilmaston lämpeneminen kaikkine ikävine sivuilmiöineen kiihtyy.

Käytännössä Kioton sopimuksen noudattaminen edellyttäisi energian kulutuksen pienentämistä ja teollisuuden päästöjen puhdistamista. Molemmissa suhteissa Yhdysvalloilla olisi paljon parantamisen varaa.

Pelkästään autoilun alalla olisi tehtävissä vaikka mitä. Ei ole mitenkään perusteltavissa, että vuodesta toiseen suuret maasturit ja raskaat avolavapakettiautot komeilevat Yhdysvaltain autonmyyntitilaston kärjessä. Amerikkalaiset voisivat aivan varmasti tyydyttää liikkumis- ja kuljetustarpeensa pienemmällä ja vähemmän kuluttavalla kalustolla.

Suuria (ja paljon pakokaasuja tuottavia) autoja on kuitenkin helppo ostaa, koska bensiini on Yhdysvalloissa halpaa. Jos amerikkalaiset joutuisivat maksamaan autoilemisestaan kolme kertaa enemmän kuten me Suomessa, tilanne olisi ympäristön kannalta merkittävästi parempi. Silloin heidän olisi pakko miettiä, millaisilla autoilla on viisasta ajaa ja mihin kaikkeen autoa kannattaa käyttää.

Päästöjen vähentäminen maksaa ja edellyttää uhrauksia. Sitä ei kukaan kiellä. Luulisi, että Yhdysvallat maailman pahimpana kasvihuonekaasujen tuottajana mutta samalla myös johtavana maana tuntisi vastuunsa ja näyttäisi esimerkkiä muille. Näin ei valitettavasti näytä tapahtuvan.

(Pääkirjoitus TM 7/2001, s. 7)