Autourheilun kuninkuusluokan eli Formula ykkösten ikoninen, yli kahdenkymmenen vuoden ajan käytössä ollut logo sai väistyä marraskuussa modernin logon tieltä.

Yksinkertainen kolmen punaisen viivan design ei ole suunnittelun taidonnäyte, mutta se ajanee asiansa:

Ainoa ongelma on, että hyvin samankaltainen logo ajaa asiansa jo toiselle tuotemerkille, huomauttaa Jalopnik-autoilusivusto.

Yhdysvaltalainen monialayritys 3M nimittäin syyttää sarjan oikeudet viime vuonna ostanutta Liberty Mediaa nyt oman tuotemerkkinsä logon varastamisesta.

3M käyttää huomattavasti F1:n uuden logon F-kirjainta muistuttavaa logoaan Futuro-kompressiovaatteidensa logona.

Kuvankaappaus Jalopnikin artikkelista.

3M rekisteröi Futuro-tuoteperheensä logon tavaramerkikseen Yhdysvalloissa varhain viime vuoden alussa. Se haki maailmanlaajuista tavaramerkkiä elokuussa.

”Emme ole keskustelleet logon käytöstä muiden toimijoiden kanssa. Tulemme viemään asian eteenpäin”, yritys kertoo brittilehti The Telegraphille.

Logojen samankaltaisuus tuskin olisi ongelma, mikäli F1 käyttäisi logoaan vain autokilpailuissaan. The Telegraph kuitenkin huomauttaa, että Liberty Median on määrä julkistaa F1-kauden avausosakilpailun yhteydessä logoa kantava vaatemallisto, jolloin F1 astuu logollaan melko lähelle Futuron tonttia. Euroopan unioni ei ole vielä päättänyt F1:n uuden logon hyväksymisestä.

Nähtäväksi jää, kuinka hanakasti 3M haluaa pitää kiinni omista oikeuksistaan, ja joutuuko Formula ykkösten logo vielä takaisin suunnittelupöydälle.

Formula ykkösten kauden 2018 ensimmäinen osakilpailu ajetaan 25. maaliskuuta Australian Melbournessa.