Olen kokenut uudenlaisen pyöräilyherätyksen. Rekisteröidyin nimittäin äskettäin Helsingin seudun liikenteen kaupunkipyörien käyttäjäksi.

Vähän harmittaa, etten tehnyt sitä jo aikoja sitten – sen verran kätevä liikkumismuoto se on.

Kyseessä on yhteiskäyttöjärjestelmä, jossa pyöräasemia on ripoteltu eri puolille kaupunkia. Telineisiin lukitun pyörän saa käyttöönsä luomalla omat tunnukset palveluun ja maksamalla (nimellisen) korvauksen.

Kaupunkipyöräily vaikuttaa näin muutaman viikon tutustumisen jälkeen varsin hiotulta ja loppuun asti mietityltä järjestelmältä, mutta toki siinä on särmiäkin.

Suosituimmilla reiteillä telineet ammottavat usein tyhjyyttään. Asemien tilanteen voi onneksi tarkistaa reaaliaikaisesti päivittyvällä kännykkäsovelluksella.

Sähköjärjestelmää ladataan telineessä, joten joskus voi käydä niin, että pyörää ei saa käyttöönsä liian tyhjän akun takia.

Ensimmäisellä ajokerralla törmäsin myös tekniseen vikaan: pyörä kyllä rekisteröityi ajoon, mutta en saanut sitä irti telineestä. Ongelma selvisi soitolla asiakaspalveluun.

Kokonaisuutena kaupunkipyöräily on kuitenkin hieno esimerkki oikeaan ympäristöön sovitetusta ja edullisesta liikkumismuodosta, jonka myös käyttäjät ovat vihdoin ottaneet omakseen.

Aiempiin yrityksiin nähden moni asia on nyt kohdallaan: rekisteröityminen hoituu muutamassa minuutissa kännykällä, pyörien tekninen ja mukavuustaso ovat riittäviä  ja niitä on kaikesta huolimatta melko hyvin saatavilla.

Ero aiempiin kokeiluihin on huima. Ensimmäisiä kolikkopantilla lunastettavia ja raskaan kömpelöitä pyöriä rikottiin siihen tahtiin, että Helsinki päätti lopettaa projektin parempia aikoja odotellen.

Hiljalleen kaupunkikulttuuri ja tekniikka ovat kypsyneet yhteiskäyttöisen liikkumismuodon hyväksi. Henkilökohtaisen käyttövastuun lisääntymiselläkin lienee osansa suosion kasvussa.

Parasta on huolettomuus, kun ei tarvitse kantaa huolta oman pyörän jättämisestä varkaiden armoille.

Kaupunkien keskustassa ja sen liepeillä pyörä on ajallisestikin kilpailukykyinen vaihtoehto joukkoliikenteen ja auton rinnalla.

Paino on tässä kohtaa sanalla vaihtoehto: kaupunkipyörä lisää niitä ottamatta muilta mitään pois.