Tulevaisuuden kaupunkiliikenteessä on Renaultin mielestä kaikkein tärkeintä se, miten tavarat saadaan toimitettua loppukäyttäjälle, eli niin sanottu viimeinen pätkä. Asian tärkeyttä painottaa sen, että vuonna 2030 yli kolme neljäsosaa eurooppalaisista asuu kaupungeissa ja ihmiset tilaavat tavarat kotiin toimitettuina.

Uusi Renault EZ-Pro on jatkoa aiemmissa näyttelyissä tulevaisuuden henkilökuljetuksiin suunnitelluille Symbiozille ja EZ-Golle. Perustana on erittäin joustavaan tavaroiden kuljettamiseen suunniteltu moduuli. Se on räätälöitävissä niin yhdelle liikkeelle, ammatinharjoittajalle kuin monien yritysten yhteiskäyttöön.



Järjestelmässä on kaksi erilaista yksikköä, autonomisesti toimiva johtoyksikkö ja kuljettajaton robottiyksikkö. Molemmat ovat muunneltavissa eri käyttöihin.

Ajatuksena on, että kuljettaja johtaa robottiyksilöiden laivuetta. Hän voi tehdä työtä ajon aikana, kun yksikkö liikkuu autonomisesti. Perusajatuksena on, että tavarat toimitetaan tilaajille minne ja milloin he haluavat vuorokauden ympäri 365 päivää vuodessa.

Järjestelmään kuuluu, että EZ-Pron 4,8 metriä pitkät yksiköt voivat toimittaa tavaroita itsenäisesti. Robottiyksikkö voidaan esimerkiksi lastata pesulassa, minkä jälkeen se ajaa metroasemalle. Asiakkaat saavat puhelimeensa koodin, jolla kaapin saa auki. Sieltä voi ottaa puhtaat vaatteet mukaan ja ladata likaiset pyykit pestäväksi.

Toinen käyttötarkoitus voi olla, että robottiyksikkö hakee aamulla tukusta kukkia ja jakaa lähetykset sitten floristeille. Päivän aikana joko robottiyksikkö tai johtoyksikkö hoitaa kukka-asetelmien toimitukset asiakkaille.

Kaikissa yksiköissä on takapyörille voiman antava sähkömoottori, jolle virran antavat akut voidaan ladata langattomasti. Nelipyöräohjaus tekee yksiköistä ketteriä, mistä on paljon etua kaupunkiliikenteessä ja pysäköintipaikkaa etsittäessä.