Porsche esitteli kaksi vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä 911 R -mallin, jonka ympärillä alkoi hurja kuhina. Rakenteeltaan auto on hyvin pitkälle samanlainen kuin 911 GT3 RS, mutta ilman turvakaarta ja enemmän liikenteeseen tarkoitettu. Auton erikoisuutta lisäsi se, että 911 R -mallia valmistettiin vain 991 kappaletta.

Porsche 911-mallin siirtyessä turboaikaan 911 R:ssä on vielä vapaasti hengittävä nelilitraiseksi kasvatettu bokserikuutonen, joka kehittää 368 kilowattia. Monia harrastajia ilahduttaviin piirteisiin kuuluu kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Suorituskyky on mainio, sillä auto kiitää paikaltaan 100 km/h nopeuteen 3,8 sekunnissa ja saavuttaa valmistajan ilmoituksen mukaan 323 km/h huippunopeuden.

Myynti lähti käyntiin todella hurjana ja innokkaimmat olivat valmiit maksamaan jopa seitsenkertaisen summan ohjehintaan verrattuna. Markkinat ovat sen jälkeen rauhoittuneet. Kuvamme auto on yksi niistä 296:sta, jotka toimitettiin Yhdysvaltoihin ja se on 748/991.

Auto on käytännöllisesti katsoen uusi, sillä matkamittariin on kertynyt vain parikymmentä mailia eli kolmisenkymmentä kilometriä. Väriyhdistelmä on harvinainen musta vihrein raidoin ja mustassa sisustuksessa on harmaita korostuksia. Tässä yksilössä on sen verran lisävarusteita, että auto maksoi uutena 216 000 dollaria.

Elokuun 24. päivänä RM Sothebysin huutokaupassa Montereyssä tämän yksilön uskotaan vaihtavan omistajaa noin 300 000 eurolla. Se on paljon enemmän kuin mitä autosta maksettiin uutena, mutta toisaalta hinta on alhainen, sillä vielä puoli vuotta sitten 911 R:istä maksettiin yli puoli miljoonaa euroa.