Hyundain kansainvälisesti myydyin malli on nimeltään Accent. Kooltaan ja hinnoittelultaan se asettuu korealaistehtaan repertuaarissa hieman Getzin yläpuolelle, vaikka edustaakin tätä selvästi perinteisempää linjaa.

Accentin uusimmat muutokset ovat keskittyneet lähinnä muotoilu- ja moottoriteknisiin seikkoihin. Suuremmat ajovaloumpiot ja konepellin voimakkaampi taitos erottavat uuden mallin helposti edellisistä, ja samalla konepellin alle on tuotu uuden sukupolven moottoritekniikkaa. Bensiinimoottori on entisen kahdentoista sijaan nyt 16-venttiilinen, ja sekä sen iskutilavuus että nimellisteho ovat kasvaneet.

Uusi 77-kilowattinen bensiinimoottori tekee Accentilla liikkumisesta varsin näppärää etenkin kaupunkioloissa. Kulmien arviointi on korin säännöllisen muodon ansiosta helppoa, ja voimanlähteen teho riittää tavallisiin ajotilanteisiin paremmin kuin hyvin. Jousitus toki pompottaa vanhanaikaiseen tyyliin, ja auto kallistelee tiukoissa käännöksissä hassunkurisesti. Myös moottoriäänet ja muiden autojen nastarenkaiden rapinat kuuluvat Accentin sisätiloihin poikkeuksellisen selvästi, eikä vaihteistonkaan toiminta luvalla sanoen kaikkein sulavinta mahdollista ole.

Maantielle Accent sopii sitten jo selvästi kaupunkia huonommin. Auto on herkkä sekä tien kallistuksille että sivutuulelle, ja voimanlähteen pörinä alkaa vauhdin kasvaessa tunkea vastustamattomasti matkustamoon.

Hyundai Accentin ominaispiirteisiin on perinteisesti kuulunut neli- ja viisiovisen korimallin ulkonäöllinen läheisyys. Tuoreen uusiutumisen myötä molempia malleja tuodaan nyt myös meille Suomeen saakka. Porrasperä on nimelliset sata euroa viistoperää edullisempi – ajamamme 1,6-litraisen viisiovisen hinnat alkavat 16 200 eurosta. Mutta mitä tuolla rahalla sitten saa? Varsin arkisen kulkuneuvon, jolla suoriutuu kohtuullisen vaivattomasti lyhyehköistä päivittäisistä siirtymistä. Pitkä, kolmivuotinen takuu ilman kilometrirajoitusta puhuttelee todennäköisesti omalla rahalla ostajia, samoin kuin kohtuullisen kattava varustetaso sähköikkunoineen, ajovalonpesimineen, lukkiutumattomine jarruineen ja etu- sekä sivuturvatyynyineen.

Kasvojenkohotuksen sijaan Hyundai Accent olisi kaivannut vähän isompaakin uudistamista. Merkin tuotekehitys on esimerkiksi Getzin kohdalla edennyt jo siinä määrin pitkälle, että Accent tuntuu tällaisenakin kovin vanhanaikaiselta. Toisaalta, jos todennäköinen luotettavuus painaa auton ominaisuuksista vaakakupissa eniten, ja varsinkin jos suurin osa ajokilometreistä kertyy kaupunkiolosuhteissa, voi Hyundai Accentin ostoa todennäköisesti suunnitella sen suuremmitta huolitta.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista TM 9/03, s. 46)