Hyundai hakee arvostusta. MM-tason rallitoiminta on yksi väline pyrittäessä eroon korealaisen halpatuotteen imagosta. Mutta muutakin tarvitaan. Uusi Coupé on näyttö tasosta, jolle korealaisvalmistaja pyrkii.

Kun kumi ei pienistä valita vuoristotien serpentiinimutkissa, voi auton alustaa kiitellä toimivaksi. Kuten Hyundain uuden Coupén kohdalla ajettaessa 2,7 litran V6-versiolla alla 17-tuumaiset 45-profiilin renkaat. Auto niin sanotusti istuu hyvin sekä käteen että kaarteeseen ja kääntyy halukkaasti, tuntuma tiehen on tiivis, ja jousitus toimii kuin siitä olisi valmiiksi ”löysät pois”. Epämukavan koviksi joustoja ei silti voi luokitella. Kaksilitrainen nelosmoottorinen rinnakkaismalli 16-tuumaisin 55-profiilisin renkain ei ehtinyt ajorupeamien puitteissa vastaaviin kiemuroihin, joten tuntuma siihen jäi hieman ohuemmaksi.

Moottorivaihtoehtoja on kolme, mutta 1,6-litrainen 77 kilowatin nelisylinterinen ei kuulu kovinkaan monen maan tuontivalikoimaan. Ei myöskään Suomen. Jäljelle jää siis kaksilitrainen nelikko sekä 2,7-litrainen V6. Molemmilla on puolensa. Sadan kilowatin nelisylinterinen on mukava ja riittävän suorituskykyinen käyttöautoon. Sen puolesta puhuu pienempi hankintahinta sekä polttonesteen kulutus ja muut käytännön kulut. Suurempitehoinen 123 kilowatin V6 tarjoaa myös huomattavasti enemmän vääntöä. Sen seurana on kuusivaihteinen vaihteisto sekä luistonesto, sivuturvatyynyt ja ilmastointi. Isommat voimavarat sopivat hyvin Hyundai Coupén luonteeseen, mutta tietysti kaikesta joutuu maksamaan enemmän.

Vaikka coupé-mallista sinänsä ei erityisemmin pitäisikään, Hyundai Coupé jätti varsin laadukkaan auton vaikutelman. Ilmeisesti tehdas on tosissaan ilmoittaessaan pyrkivänsä eroon halpatuotteen imagosta. Ja pyrkii siihen muutenkin kuin vain puheissa. Lopullinen luottamus syntyy kuitenkin vasta asiakkaiden välityksellä, mikä voi viedä pitkänkin aikaa ja vaatii muunkin tyyppisiä laadukkaita automalleja.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 20/01, s. 126-127)