Eteläkorealainen Hyundai on autonvalmistajana verrattain nuori. Tuotanto alkoi vuonna 1974. Vajaassa 30 vuodessa se on noussut kymmenen suurimman valmistajan joukkoon. Vahvana houkuttimena markkinoinnissa on ollut hinta – tietenkin oikeassa suhteessa ominaisuuksiin ja laatuun. Hyundain ensimmäinen tuontirupeama Suomeen oli vuosina 1990-1997. Nyt toisen säkeistön ensimmäiset tahdit soitetaan Hyundai Sonatan nuotein.

”TÄMÄKÖ nyt edustaa sitä Hyundain toista tulemista? Onpa erikoisen näköinen vaunu.” Tyypilliset kommentit Hyundain Sonatasta maaliskuun alkupäivinä. Auto oli uunituoreesta ensimmäisestä tuontierästä ja niin ollen myös uusi ilmestys katukuvassa. Ja lisää on tulossa, sillä Hyundai-maahantuonti kattaa alkuun kuusi henkilöautomallistoa: Sonatan lisäksi Accent, Elantra, Coupé, Trajet ja XG. Ja lisää on suunnitteilla.

Hinnasta on helppo lähteä liikkeelle, etenkin kun sitä kysyttiin lähes poikkeuksetta. Hyundai Sonata 2,5 V6 -mallin suositushinta 179 900 markkaa ei tunnu pahalta. Hinta vie ajatukset myös markkinaympäristöön eli muihin saman kokoluokan V6-moottorisiin. Ne maksavat tuollaiset 50 000-100 000 markkaa enemmän. Tosin muissa moottorin iskutilavuus on usein isompi, ja maksimitehokin on lähes järjestään suurempi eli 4-34 kilowatin haarukassa. Hyundain moottori onkin verrattain matalaviritteinen. Arkimoottorillekin 118 kilowattia 2,5 litrasta on varsin säällinen arvo. Pelkästään tehoja tutkimalla hintaerot eivät tietenkään selity.

Tyhjentävää vastausta kysymykseen ”onko Sonata hintansa väärti?” on lyhyen tutustumisajon perusteella miltei mahdotonta antaa, eikä uudesta autosta ole käyttökokemuksia eikä mielipiteitä ole vielä ehtinyt muodostua. Muutamia piirteitä ja ominaisuuksia voi kuitenkin selvittää. Sonata ei näytä kokoiseltaan. Jollakin tavalla sen pyöreähköt muodot häivyttävät auton todelliset mitat. Persoonallisiin muotoihin on onnistuttu järjestämään väljät sisätilat. Mukavat istuimet lisäävät matkustusmukavuutta, jonka tärkeitä tekijöitä on myös Sonatan matala melutaso. Äänieristykseen on paneuduttu hyvin. Tieäänet ja suhinat on saatu hallintaan. Moottorin rohkea ”voimaa kuvastava” ääni välittyy matkustamoon kiihdytyksissä, mutta muussa ajossa Sonata vaikuttaa esimerkillisen hiljaiselta. Ohjaus antaa varsin aktiivisen tuntuman tiehen ja välittää tiedon tien pinnan vaihteluista hyvin. Sivusuuntaista vetelyä kiihdytyksissä ei esiinny. Kiihdytyksissä kuljettajaa avustaa – tai kiusaa – etujarrujen ja ABS-järjestelmän avulla toteutettu luistonesto, jonka kuitenkin pystyy kytkemään pois toiminnasta.

Sonatan ajovalot ovat kiitettävät. Ne olisivat täyden kympin arvoiset, mikäli näyttämä vasemmalle olisi hieman leveämpi. Sonatan ajovalotestauksen historiaan liittyy pieni tarina. Tekniikan Maailma moitti ensimmäisen malliversion ajovaloja huonoiksi, mitä ne testitulosten valossa ja käytännössä olivatkin. Tuolloinen maahantuoja raportoi tuloksen tehtaalle, ja TM kertoi valmistajan pyynnöstä, miten mittaukset ja arvostelu tehdään. Tehdas lupasi, että seuraavan mallimuutoksen jälkeen ajovalojen teho on 60 prosenttia parempi. Ja lupaus piti paikkansa myös TM:n valomittausten mukaan. Sonatan ajovalot kertovat, että ajatus hyvien valojen tärkeydestä elää Hyundain suunnittelijoiden mielessä edelleen.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 7/2001, s. 151-152)