Matkalla Atlantin yli Yhdysvalloista Eurooppaan Hyundain ahdetulla moottorilla varustettu Veloster menetti tehoa.

Tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä esitelty Hyundai Veloster Turbo kehittää Pohjois-Amerikan markkinoilla 148 kW ja suurin vääntö on 264 Nm. Genevessä esiteltävän Euroopan mallin moottori on viritetty toisin, sillä 11 kilowattia on kadonnut ja meillä teho on 137 kW, toisaalta vääntöä on hivenen enemmän, 270 Nm.

Hyundailla on vastaus hämmästelyyn tehon pudottamisesta: eurooppalaiset autoilijat arvostava enemmän hyvää vääntöä moottorin alhaisilla käyntinopeuksilla. Lisäksi muutoksilla on saatu kulutus pienemmäksi. Kiihdytys nollasta sataan sujuu reilun sekunnin nopeammin 8,5 sekunnissa kuin vapaasti hengittävällä moottorilla varustettuna.

Veloster Turbon ohjaus on nopeampi kuin sisarmallissa ja myös alustaa on viritetty kasvaneen tehon mukaisesti. Uutuuden tunnistaa muun muassa erilaisista puskureista ja 18-tuumaisista pyöristä. Myös sisustukseen on tehty muutoksia.

Veloster Turbon lisäksi Hyundain osastolla on yllätyksenä uudistunut i20. Kolmen vuoden ikään ehtinyt pikkuauto muuttuu ilmeeltään enemmän uuden i30:n ja i40:n kaltaiseksi. Keulaan on tehty normaali muokkaus vaihtamalla jäähdyttäjän säleikkö, puskuri ja valot uusiin. Myös konepelti yhdistyy aiempaa notkeammin lokasuojiin ja samall pituus on kasvanut 55 mm. Takana uutta ovat puskurit ja valot.

Kesällä kauppoihin tulevaan uudistuneen i20:n keulalle saa samat pienet dieselmoottorit kuin Kia Rioon. Kolmisylinterisellä 1,1-litraisella varustettuna (55 kW) hiilidioksidipäästöt ovat Blue Drive versiossa 84 g/km. Kookkaamman nelisylinterisen 1,4-litraisenkin turbodieselin (66 kW) alitetaan sadan gramman raja.